OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi.
Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.
Socialförvaltningen ger stöd och omsorg till Flens kommuninvånare. Förvaltningen har tre avdelningar; Avdelning Äldre, Avdelning Myndighet och Avdelning Barn, Unga, Vuxna.
Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta!
Vill du ha ett varierande uppdrag där du får stor möjlighet att påverka, utveckla och göra skillnad för andra? Är du flexibel, lyhörd, driven och ser lösningar snarare än problem? Då bör du bli en av våra nya gruppledare!
I vårt arbete med individen i centrum och fokus på att skapa ökad kvalitet, en bättre arbetsmiljö samt en effektfull verksamhet utökar vi nu med en Samordnare för Personlig Assistans i Flens kommun.
Avdelningen Barn, unga och vuxna är en ren utförarverksamhet inom socialförvaltningen med såväl biståndsbedömda som öppna insatser utifrån socialtjänstlagen och Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Avdelningschef och våra sju enhetschefer arbetar i tre team där Team 1 har två enhetschefer och arbetar med Personlig Assistans tillsammans med administrativa assistenter, stödpedagoger och omvårdnadspersonal.
Verksamheten utgår från ett salutogent (hälsofrämjande) och systemteoretiskt förhållningssätt för att våra brukare och klienter ska ha möjlighet att känna att tillvaron är meningsfull, begriplig och hanterbar. Målsättningen är att främja jämlikhet i levnadsvillkor och delaktighet i samhället samt att den enskilde får möjlighet att leva som andra med inflytande och medbestämmande över sitt liv och de insatser som ges.
Arbetsuppgifter
Samordnaren ska i det dagliga arbetet bistå brukare, medarbetare, administrativ assistent och enhetschefer med att verka för att verksamheten i både utvecklings-, administrations- och kvalitetsarbete blir starkare och ökar kvaliteten. Samordnaren arbetar aktivt för att säkerställa så att våra brukare får en god omsorg och hjälp samt fungera som en mellanhand mellan brukare, medarbetare och administrationen.
Samordnaren ansvarar också för att tillsammans med stödpedagoger och personliga assistenter ge individuellt utformat stöd till så att vardagslivets alla delar stärks, och genom detta stärka förmågan hos våra brukare samt motivera till ökad självständighet utifrån varje individs förutsättningar. Vi tillämpar lågaffektivt bemötande och visuell struktur/tydliggörande pedagogik.
Du bidrar och verkar för att skapa en god och attraktiv miljö för alla, såväl medarbetare som brukare. En viktig del i arbetet är att tillsammans med medarbetare samverka med våra brukares anhöriga, nätverk, sysselsättning, kommunens handläggare, övriga myndigheter och regionen.
Du är en god förebild för dina kollegor, har ett positivt förhållningssätt och företräder Flens kommun med dess policy samt värdegrund.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning med inriktning socialt arbete (eller annan utbildning eller erfarenhet vilken arbetsgivaren bedömer likvärdig). Du har arbetat i arbetsledande befattning och trivs i rollen som ledare.
Du har erfarenheter av arbete med personer med funktionsnedsättning och/eller psykisk ohälsa. Du har en pedagogisk insikt om människors olika förutsättningar och förmåga att anpassa ditt sätt att kommunicera rakt och tydligt därefter.
Som person behöver du vara trygg i dig själv och i din professionella roll, behärska det svenska språket väl samt ha en god förmåga att kommunicera med andra både i tal och skrift.
God datavana och körkort är ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet av IBIC, schemaläggning, personaladministration eller liknande.
Då vår omvärld och verksamhet är i ständig förändring söker vi dig som är flexibel, lösningsfokuserad, utvecklingsinriktad och strukturerad med förmåga att prioritera. Gruppledarrollen kräver att du är ansvarsfull, prestigelös, lyhörd med stor social kompetens samt har mod att föreslå förändringar och ett genuint intresse av att leda andra i socialt arbete.
Övrigt
Tjänsten innebär en kombinerad roll som samordnare och personlig assistent, du anställs som Samordnare men viss tid kommer att ske ute hos våra brukare vid behov som kan uppstå måndag till fredag. Sysselsättningsgrad är 100%.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid rekryteringen och söker medarbetare med rätt attityd, inställning och som delar Flens kommuns värderingar.
Tjänsterna är heltid, tillsvidareanställning. Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan! Tillträde enligt överenskommelse.
Flens kommun tillämpar individuell lönesättning. Vi erbjuder semesterväxling och friskvårdssubvention samt en arbetsplats med engagerade ledare och medarbetare där vi arbetar utifrån våra värdeord: stolthet, öppenhet, omtanke, respekt och ansvar.
Flens kommun arbetar aktivt för ökad jämställdhet och mångfald, varför vi gärna ser sökande som bidrar till detta.
Sista ansökningsdag 2022-11-20