Samordnare till Utbetalningsfunktionen

Arbetsbeskrivning

Jordbruksverkets uppdrag som regeringens expertmyndighet inom jordbruk, fiskeri och landsbygdsutveckling är att arbeta för en hållbar utveckling, ett gott djurskydd, ett dynamiskt och konkurrenskraftigt näringsliv i hela landet och en livsmedelsproduktion till nytta för konsumenterna. Vi administrerar EU-stöd för jordbruket, landsbygden och fiskeområdet. Vi är 1 300 anställda och huvudkontoret ligger i Jönköping.

Utbetalningsfunktionen är en av fyra divisioner på Jordbruksverket. Divisionen ansvarar för att Sverige hanterar EU-stöden till jordbruket och landsbygden enligt EU:s regelverk. Vi betalar varje år ut cirka 12,5 miljarder kronor.
Divisionen har också ett övergripande ansvar för att göra allmänhetens kontakt med Jordbruksverket så enkel som möjligt. Utbetalningsfunktionen består av tre avdelningar med sammanlagt 13 enheter och det arbetar ungefär 200 personer på divisionen.

Vi rekryterar numera till divisionen och beroende på kompetensbehov eller prioriteringar, kan arbete på en annan enhet inom divisionen bli aktuell. Detta är positivt för dig då det breddar din kompetens.

Till denna rekrytering söker vi en medarbetare till stödsamordningsenheten som är en av enheterna på Utbetalningsfunktionen. På enheten arbetar 13 personer. Enhetens uppgift är att övergripande samordna verksamheten inom hela Utbetalningsfunktionen. Det innebär till exempel att ansvara för den ekonomiska planeringen och uppföljningen för hela funktionen, samordna olika typer av rapporteringar till EU, delta i kommittéarbete, samordna revisioner som genomförs av externa organ, ta fram och följa upp åtgärdsplaner för att avhjälpa identifierade brister, lämna prognoser på framtida stödutbetalningar, informationssäkerhet, lämna juridisk service och kvalitetssäkra verksamheten ur ett juridiskt perspektiv.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en samordnare för revisoner och utredningar. Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att samordna olika revisioner som genomförs av externa aktörer som exempelvis EU-kommissionen och Revisionsrätten. Rollen är omväxlande och du kommer vara en av flera som ansvarar för samordningen av revisioner på Utbetalningsfunktionen. Vi är många personer som är involverade i revisionsarbetet och det är viktigt att alla samarbetar. En av dina uppgifter blir därför att identifiera i vilka delar vi kan arbeta mer effektivt och driva förbättringsarbete tillsammans med dina kollegor på enheten. I ditt arbete ingår också att utveckla revisionsprocessen. I och med att revisionerna täcker många olika områden kommer du få en bred kunskap inom hela EU-stödverksamheten.

I det praktiska arbetet vid revisionerna kommer du vara Jordbruksverkets kontaktperson och den som har de flesta kontakterna kring revisionsärenden med både interna och externa parter. Du är den som tar emot aviseringar, rapporter och förfrågningar. Du ansvarar för att informera, planera, samordna och ta emot revisionsbesök och säkerställer att revisorerna får det material vi lovat. I samband med att verksamheten svarar på rapporter kommer du att kvalitetsgranska svaren på en övergripande nivå. Du förväntas även följa upp att framför allt Utbetalningsfunktionen genomför de aktiviteter som lovats i de olika revisionsärendena. I arbetet ingår att tolka/förstå de regelverk och riktlinjer som är kopplade till revisionsverksamheter samt att informera/utbilda både internt och andra myndigheter hur revisoner går till.

I dina arbetsuppgifter ingår även att vara en resurs för olika utredningsuppdrag och processamordningar. I rollen som uppdragsledare förväntas du samordna, styra, följa upp, rapportera resultat samt se till att utredningsgruppen slutför sina uppdrag.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är nationalekonom, statsvetare, jurist, agronom eller har en annan relevant högskoleutbildning för rollen. Du ska ha arbetat några år efter examen och har erfarenhet av arbete i någon typ av samordnade roll. Vi ser det som meriterande om du har erfarenheter och goda kunskaper om revisionsverksamhet, revisionsmetoder och erfarenhet av arbete med olika EU-stöd. Vi ser det som önskvärt att du har erfarenhet från arbete inom myndighet.

Eftersom arbetet innebär många kontakter både inom och utanför Jordbruksverket, även internationellt krävs det att du är strukturerad, flexibel och visar gott omdöme i olika situationer. Det är viktigt att du är stabil och kan bibehålla lugn och noggrannhet även i stressade situationer. För att lyckas i rollen krävs det att du har förmågan att driva, samordna och skapa engagemang. Du behöver kunna samarbeta bra med andra människor. Det krävs att du kan kommunicera på ett tydligt sätt både på svenska och engelska samt att du har goda färdigheter i datoranvändning och Officepaketet. Har du kunskap inom fler språk som talas inom EU ser vi det som positivt men det är inget krav.
De personliga förmågorna väger tungt i denna rekrytering.

Tjänsten omfattar också vissa resor, både inom Sverige i samband med revisionsbesök och till Bryssel i samband med diskussioner med EU-kommissionen. Du ska ha möjlighet att resa inkl. övernattningar. Körkort för bil är ett krav.






ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Jordbruksverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare eller rekryteringsföretag.

Vi eftersträvar mångfald bland våra anställda.

Vi använder e-rekrytering via offentliga jobb för att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringen. När du fyllt i dina uppgifter söker du enkelt andra jobb utan att fylla i uppgifterna igen.
Fyll i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Bilagor kan inte skickas med via offentliga jobb. Det blir aktuellt först i ett senare skede av rekryteringen.

Tack för att du söker arbetet genom offentliga jobb!

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Richter enhetschef
036-15 63 08
SACO Kirsi Heinonen
036-15 63 02
ST Helen Möller
036-15 62 61
SEKO Mikael Johansson
031-42 95 82
Enhetschef Christina Larsson
036 - 155271
SEKO Mikael Johansson
031-429582
Sofia Palm Enhetschef
072-241 85 22
Saco Hossein Salimi Brujeni
036-15 59 82
ST inom Jordbruksverket Helen Möller
036-15 62 61
Enhetschef Peter Krause
036-15 52 85

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jordbruksverket, Utbetalningsfunktionen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 14 november 2016

Besöksadress

55182
None

Postadress

Vallgatan 6
Jönköping, 55182

Liknande jobb


Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

Vikariat - Ekonom för administration av EU-projekt till KI

7 oktober 2024

3 september 2024

Kontrollant av EU-medel

Kontrollant av EU-medel

27 oktober 2023