Samordnare trygghet och missbruksprevention till säkerhetsenheten

Samordnare trygghet och missbruksprevention till säkerhetsenheten

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Tjänsten som strategisk trygghets- och missbrukssamordnare, är placerad på avdelningen kansli och säkerhet, säkerhetsenheten - som ingår i sektor kommunstyrelsen. Sektorn bereder ärenden som ska beslutas i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, samordnar övergripande och strategiska frågor i kommunen och genomför projekt och uppdrag.

Säkerhetsenheten har ett strategiskt och kommunövergripande uppdrag, med inriktning mot styrning, stöttning och samordning inom områden säkerhet, krisberedskap, civilförsvar, trygghetsskapande- och brottsförebyggande (inklusive ANDTS) arbete och systematiskt brandskyddsarbete (SBA).

ARBETSUPPGIFTER
Samordnar och planerar Ale kommuns strategiska och kommunövergripande arbete med att förebygga brott, missbruk, otrygghet och utanförskap.

Att tillsammans med berörda verksamheter och externa samverkansparter som Polis och civilsamhället samordna arbetet kring det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet inklusive vålds- och drogförebyggande (ANTDS) och arbetet mot extremism.

Arbetet sker på såväl strategisk som i vissa fall taktisk och operativ nivå. Du stödjer, styr, driver, samordnar och fångar upp olika perspektiv. Uppdraget innebär stort inflytande över hur det kommunövergripande trygghetsskapande och brottsförebyggande , säkerhets- och preventionsarbetet ska utvecklas och bedrivas.

Du ingår samtidigt i kommunens krisledningsstab (till exempel covid-19) som har i uppdrag att stötta och leda kommunens riskanalys-, säkerhetsskydds- och krisberedskapsarbete vid större samhällsstörningar.

Samtidigt ingår du i andra av säkerhetsenhetens uppdrag och ska vara beredd att bidra med kunskap och erfarenhet till det gemensamma utvecklingsarbetet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskole- eller universitetsutbildning inom till exempel offentlig förvaltning alternativt utbildning inom säkerhet- och trygghetsområdet. Annan tänkbar utbildningsbakgrund kan vara statsvetenskap och/eller social hållbarhet med fokus på stadsutveckling och integration.
Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet såsom engagemang, kreativitet och förmåga till helhetssyn.
Det är meriterande om du tidigare haft en arbetsroll som rustat dig med praktiska färdigheter i att möta människor i olika typer av livssituationer, till exempel personer som lever i social utsatthet alternativt om du har en arbetat inom en rättsvårdande myndighet såsom exempelvis inom Polismyndigheten.
Rollen ställer stora krav på att du har en utåtriktad och lösningsorienterad personlighet. Vidare behöver du ha ett äkta engagemang för trygghetsfrågorna ihop med förmåga att arbeta självständigt och projektinriktat samtidigt som du förstår vikten av kommunikation, relationsskapande och gränssättande arbete och samverkan. Du bör också kunna förstå och ta hänsyn till att det är ett långsiktigt arbete som kräver ödmjukhet, uthållighet och mod. Vi förutsätter att du har ett stort och utpräglat intresse för trygghets- och säkerhetsfrågor och hållbar samhällsutveckling.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

Säkerhetsexpert med erfarenhet av säkerhetsskyddad upphandling

31 oktober 2024