Samordnare vid överförmyndarenheten på kansliavdelningen

Samordnare vid överförmyndarenheten på kansliavdelningen

Arbetsbeskrivning

Ljungby kommuns värdegrund är ”vi är öppna, vi är framåt och vi vill”. Det betyder att vi håller vad vi lovar, löser problem tillsammans, är modiga och kreativa och har service i fokus. Mångfald och lika villkor är viktigt för oss. I vår kommun känner vi arbetsglädje, trivsel och trygghet.

Vi är ca 2 900 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service och vi välkomnar olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger stora möjligheter till utveckling.

Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.

Ljungby kommun har ett rikt näringsliv där tillverkningsindustri, logistikföretag och handel börjar få allt större sällskap av företag inom service- och tjänstesektorn. Kommunen växer med vår vision ”I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans. 35 000 invånare år 2035” och vi vill ha med dig på den resan. Vill du vara med?

Gemensamma överförmyndarnämnden för Ljungby, Markaryd och Älmhult har ansvar för tillsyn över gode mäns, förvaltares och förmyndares förvaltning, utreda behov av ställföreträdare och att rekrytera och svara för information och utbildning till ställföreträdare. Tillsynen avser att ge garanti mot rättsförluster för personer som inte själva kan ta tillvara sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

Vi har Sveriges viktigaste jobb och ett av dem kan nu bli ditt.

Besök oss gärna på www.ljungby.se/jobb
Välkommen till oss!

ARBETSUPPGIFTER
Arbetsplatsen består idag av fem handläggare och en chef. Kommunjuristen är ett stöd i det operativa arbetet.
Samordnarrollen innebär att ha ansvar för verksamhetsledningen inom enheten. Samordnaren är underställd kanslichefen och det är kanslichefen som har personal- arbetsmiljö- och budgetansvar.
Du kommer att ansvara för samordning av det operativa arbetet på enheten samt fördelning och uppföljning av granskningsarbetet. Du leder arbetet med att utveckla rutiner och processer för verksamheten.
Du är verksamhetens företrädare inför nämnden, du ger övriga handläggare stöd i det löpande arbetet och ansvarar för att verksamheten uppfyller de krav som ställs från tillsynsmyndigheter.
I tjänsten ingår också att utbilda ställföreträdare, att delta i verksamhetsutveckling och utveckling av utbildnings- och informationsmaterial. Du är systemägare för vårt verksamhetssystem Wärna. Tillsammans med övriga handläggare arbetar du utifrån gällande lagstiftning med tillsyn, handläggning och utredning av ärenden som rör godmanskap, förvaltarskap samt förmyndarskap.

I rollen ingår även att handlägga egna ärenden parallellt med ansvaret för verksamhetsledningen.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha god kännedom om överförmyndarverksamhet och de lagar som styr verksamheten samt även ha erfarenhet av handläggning av ärenden inom området.
Du kan arbeta självständigt med stor noggrannhet, har vilja att ta personligt ansvar i ditt arbete och vana att prioritera och fatta beslut. Som person har du förmåga att stötta övriga handläggare i deras arbete och det är viktigt att du kan skapa engagemang och delaktighet.
Du är strukturerad och stresstålig. Du är drivande och ser möjlighet till förändring.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet för tjänsten.

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.

Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.

Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.

I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson

Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt

Personalstrateg Eva Trulsson

Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson

Administrativ chef Anna Andersson

Sammanfattning

Besöksadress

34183 Ljungby
None

Postadress

Olofsgatan 9
Ljungby, 34183

Liknande jobb


Handläggare inom miljöövervakningen och kalkningen

14 november 2024

4 november 2024

4 november 2024

Fakultetshandläggare

4 november 2024