OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta
Vi söker nu en erfaren samordnare/ boendestödjare till vår verksamhet för boendestöd i ordinärt boende, stödboende, kvinnofridsboende samt aktivitetsstöd. Målgrupper är dels vuxna personer med missbruk/ beroende i behov av boendestöd, stödboende och/ eller aktivitetsstöd. I målgruppen ingår även vuxna våldsutsatta personer med eventuellt medföljande barn i behov av skydd och stöd genom kvinnofridsboendet. Målgruppen är även vuxna kommuninvånare som är i behov av boendestöd i ordinärt eget boende.
Samordnarens uppdrag innebär bland annat att stödja enhetschefen och medarbetarna med arbetsuppgifter rörande personalplanering, verksamhetsplanering och schemaläggning samt vissa administrativa uppgifter. Boendestödjarnas uppdrag utgår från verksamhetens mål och uppdrag samt den enskilde kommuninvånarens behov utifrån socialsekreterarens uppdragsbeskrivning. I arbetsuppgiften ingår att utarbeta och följa upp en genomförandeplan tillsammans med den enskilde personen samt att fortlöpande föra dokumentation i det digitala verksamhetssystemet.
Verksamheten och uppdraget förutsätter självständigt arbete men arbetet sker även i nära samarbete med övriga kollegor, enhetschef och verksamheter. Ibland behöver samråd kring olika situationer ske med kollegor, samordnare och enhetschef men även självständiga bedömningar kan behöva göras i en aktuell situation.
Du kommer ha ett nära samarbete med socialsekreterare och rådgivare inom förvaltningen avseende missbruk/ beroende, våld i nära relationer och ekonomiskt bistånd men även samverkan med övriga berörda verksamheter ingår i uppdraget. En förutsättning för arbetet är stort engagemang för de aktuella områdena och målgrupperna samt ansvar och intresse för att uppdatera egen kunskap och kompetens.
Arbetsuppgifter
I rollen som samordnare ingår utöver vad som ovan beskrivs att ta emot nya uppdrag till verksamheten, ta emot sjukanmälan från medarbetare, bedöma vikariebehov, planera inför medarbetarnas ledigheter och frånvaro samt schemaläggning. I uppdraget ingår även att göra beställningar till verksamheten samt att förbereda anställningsavtal. Därutöver ingår uppgifter på uppdrag av enhetschefen. Som samordnare/ boendestödjare kan du vid oplanerad frånvaro behöva tjänstgöra som boendestödjare i de olika verksamheterna vid behov.
I rollen som boendestödjare ingår stöd utifrån individens individuella behov utifrån genomförandeplanen. Det kan vara stöd till personen att utföra vardagliga aktiviteter, stöd vid kriser, möten med andra myndigheter, stöd i att söka bostad, vara bollplank med mera utifrån behov. I arbetet ingår även att i samråd med den enskilde samverka med handläggare och rådgivare. Dokumentationsansvar ingår i tjänsten.
Kvalifikationer
För rollen krävs:
- Utbildning som behandlingspedagog eller behandlingsassistent (2 årig) eller utbildning som av arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget
- Kunskap och erfarenhet av liknande arbete inom socialtjänstverksamhet
- B-körkort
- God digital kunskap och erfarenhet av att arbeta med digitala system
- Erfarenhet och intresse av att arbeta med dokumentation, administrativa uppgifter och schemaläggning
Personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett flexibelt arbetssätt med vana att byta fokus snabbt om det krävs. Du har en mycket god samarbetsförmåga och erfarenhet av att samarbeta med yrkesverksamma inom flera olika områden. Du har god förmåga till struktur och planering. Du bidrar med engagemang till verksamhetens utvecklings- och förbättringsarbete. Avslutningsvis är du ödmjuk, stabil och har en god självkännedom.
Meriterande kvalifikationer
- Dokumenterad utbildning inom området våld i nära relationer
- Dokumenterad utbildning inom området missbruk/ beroende
- MI-utbildning
- Utbildning i kris och sorgebearbetning
Anställningsvillkor
Tjänsten avser en tillsvidareanställning och arbetet innebär dagtjänstgöring enligt schema.
Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju.
För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida.
Kontaktuppgifter
Carin Ullström, tf enhetschef, tel. 023-862 77, mail: carin.ullstrom@falun.se
Fackliga företrädare
Mia Larsson, Kommunal, tel. 023-86243
Christina Johansson, Vision, tel. 023-821 10
Övrigt
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta rekryteringscenter@falun.se
Kontaktinformation
Carin Ullström, Tf Enhetschef
Arbetsplats
Falun