OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.
Trygghet och säkerhet i Botkyrka
Vill du bidra till ett tryggare Botkyrka genom att förebygga välfärdsbrott och oegentligheter? Som samordnare/koordinator mot välfärdsbrott kommer du att arbeta på Trygghets- och Säkerhetsavdelningen inom Kommunstyrelseförvaltningen.
Du blir en del av teamet som även samordnar arbetet med visselblås och bakgrundskontroller. Trygghet och säkerhet är högt prioriterade frågor i Botkyrka kommun, och vi strävar efter att bygga en långsiktig och systematisk organisation som aktivt hanterar risker samt förebygger korruption och andra missförhållanden. I nära samverkan med myndigheter och kommunens verksamheter arbetar vi för att skydda våra resurser och säkerställa att Botkyrkas välfärdssystem används rättvist och korrekt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Botkyrka kommun har länge arbetat för att motverka oegentligheter och välfärdsbrott i olika delar av verksamheten.
Nu förstärker vi detta arbete genom att ta ett kommunövergripande samlat grepp. Målet är att skapa ett tydligt arbetssätt som effektivt identifierar, förebygger och hanterar risker för välfärdsbrott inom kommunens samtliga verksamhetsområden.
I din roll som samordnare/koordinator ansvarar du för att leda och samordna insatserna både inom ditt team på Kommunstyrelseförvaltningen och tillsammans med sakkunniga inom andra förvaltningar. Teamet har som uppgift att genomföra nulägesanalyser och riskanalyser för att kartlägga regelverk och system som styr gynnande beslut, tillstånd, avtal eller utbetalningar. Genom dessa genomlysningar identifierar teamet mönster och systematiska avvikelser, och du leder arbetet vidare för att klarlägga potentiella felaktigheter.
För att lyckas i rollen är det viktigt att vara både intresserad av en bredd av sakområden och vilja sätta sig in i och förstå verksamhet. Till det göra relevanta riskbedömningar av avvikelser som påträffas likväl som att kunna presentera det för andra som inte är lika initierade inom området. Det är avgörande att du vill leda teamet med nyfikenhet, skärpa och ett icke-dömande förhållningssätt. Förutom att samordna interna funktioner i kommunen kommer du även att ansvara för kommunövergripande myndighetssamverkan. Du har ett särskilt ansvar för att vara samverkanspart och resursstöd för det operativa tillsynsteamet mot osund konkurrens, och du deltar även i tillsynsarbeten som ibland kan ske på obekväm arbetstid. Rollen inkluderar även ansvar för kunskapsinhämtning, gemensamt utvecklingsarbete och att utföra bakgrundskontroller.
Hos oss blir några av dina arbetsuppgifter att:
- Samordna och leda teamet i riskanalys och genomlysningar av regelverk och system.
- Identifiera och kartlägga mönster och avvikelser som kan indikera välfärdsbrott eller oegentligheter.
- Genomföra bakgrundskontroller och samla information för att stötta beslutsfattandet.
- Samarbeta med sakkunniga i andra förvaltningar och myndigheter för att säkerställa en kommunövergripande strategi.
- Ge stöd och fungera som resurs till det operativa tillsynsteamet och delta i tillsynsarbeten.
- Utveckla rutiner och strategier för förebyggande arbete och riskhantering.
- Dokumentera och rapportera analyser och resultat till ledningen.
Vill du ha en central roll i att bygga upp detta arbete och göra Botkyrka tryggare?
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en kreativ arbetsmiljö där engagemanget är stort och där vi gemensamt arbetar för att skapa samhällsnytta. Här får du ett komplext och betydelsefullt uppdrag med möjlighet att påverka både din roll och arbetssättet med din spetskompetens. Hos oss är vi i en spännande lärandeprocess där vi strävar efter att ta viktiga steg framåt. Vi arbetar objektivt och eftersträvar att förstärka varandras styrkor, och vi är beredda att lära oss av våra brister för att ständigt förbättra vår verksamhet. Du kommer till en arbetsplats där dina idéer och initiativ värdesätts och där vi tillsammans arbetar för ett tryggare Botkyrka.
Du som söker till oss
Du har en relevant akademiskexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande och tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. En hög kompetens i att kommunicera effektivt, både muntligt och skriftligt, är av stor betydelse.
Övriga krav för tjänsten är:
- Tidigare erfarenhet av utredning- och utvärderingsarbete
- Erfarenhet av att självständigt driva ärenden med hög integritet
- Erfarenhet av att arbeta noggrant och detaljerat med stundvis omfattande material.
- Du behöver vara självständig med förmåga att snabbt fördjupa dig i nya frågeställningar.
- Samarbetsförmåga samt god förståelse för vikten av samverkan med myndigheter och andra aktörer både internt och externt vid arbete mot organiserad brottslighet/välfärdsbrott
- Förståelse och värnande om sekretess
Vi ser det som meriterande om du har:
- Erfarenhet av att arbeta med frågor relaterade till organiserad brottslighet och dess komplexitet (förmåga att läsa mellan raderna)
- Praktisk erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet
- Erfarenhet av arbetsrätt och HR-arbete i praktiken
- Erfarenhet av regelverk inom offentlig sektor
- Praktisk erfarenhet av att arbeta med välfärdsbrottssystematik, inklusive bidragsbrott
- God lokal kännedom och kunskap om utmaningar och problembild som finns i södra Stockholm
För att trivas i rollen söker vi dig som är samarbetsorienterad och trivs med att arbeta nära både interna och externa aktörer för att säkerställa en gemensam strategi mot välfärdsbrott. Du är strukturerad och har ett systematiskt arbetssätt, vilket är avgörande för att kunna hantera komplexa ärenden och följa upp insatser. Din analytiska förmåga hjälper dig att se samband och identifiera mönster som kan indikera avvikelser, och du kan dra slutsatser utifrån detaljerad information. Som trygg person skapar du en stabil och förtroendeingivande arbetsmiljö där kollegor och samverkansparter känner sig bekväma att samarbeta med dig i känsliga frågor.
I denna rekryteringsprocess kan vi komma att tillämpa säkerhetsprövning för tjänsten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre
Näringslivschef Anna Anderberg
Utvecklingsledare Rebecka Hagman
Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49