OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta med samordning och uppföljning av biståndsfinanseriade internationella utbytesprogram inom utbildningssektorn?
Vi söker nu en samordnare till globala enheten vid avdelningen för internationellt samarbete.
Vad du kommer att göra/ansvara för
Som samordnare kommer du att
• vara kontaktperson och samordna frågor mot finansiär
• bistå enhetschefen i uppföljningsarbetet på enheten, främst med koppling till de biståndsfinansierade programmen
• leda och samordna programutvecklingsarbetet främst för de biståndsfinansierade programmen
• skriva fram beslutsunderlag samt finansiell rapport till finansiär
• delta i uppföljning av pågående projekt samt stödja projektägarna så att de når goda resultat
• granska rapporter samt göra ekonomiska uppföljningar
• bistå i och kunna skriva fram upphandlingar, avtalsskrivningar och budgetäskanden
• ta fram underlag till analyser, och analysera resultat
• kvalitetsgranska och göra andra avstämningar och rapporter
Även andra uppgifter kan förekomma. Anställningen innebär ett antal tjänsteresor främst till Stockholm.
Du som söker
Du har
• akademisk examen
• förtrogen med globala utvecklingsfrågor
• minst fem års arbetslivserfarenhet
• mycket goda kunskaper i Officepaketet
• mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av internationella utvecklingssamarbeten
• förståelse och erfarenhet av biståndsverksamhet
• kunskap om utbildningssektorn och svensk utbildningspolitik, främst med koppling till högre utbildning
• erfarenhet av verksamhetsutveckling
• erfarenhet av projektledning, kunskapsstyrning och resultatbaserat arbete
• erfarenhet av att arbeta med överenskommelser, avtal och finansiell rapportering
• förtrogenhet med statistisk datahantering
• erfarenhet av ekonomi- och resultatuppföljning
• internationella erfarenheter
För att fungera bra i rollen som samordnare behöver du
• vara mål- och resultatinriktad genom att ta egna initiativ och driva arbetet framåt
• kunna arbeta självständigt och genomföra uppgifter inom givna ramar
• vara noggrann, strukturerad och ha god administrativ förmåga
• snabbt kunna sätta dig in i regelverk och styrdokument
• kunna anpassa dig till förändrade förutsättningar och prioriteringar
• ha god analytisk förmåga och förstå hur verksamhet och ekonomi hänger samman
• vara inlyssnande och kunna samarbeta med andra samt skapa och bibehålla förtroendefulla relationer
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vad vi gör och erbjuder
Universitets- och högskolerådets vision är utbildning, utbyte och utveckling – för alla som vill vidare och speglar väl myndighetens uppdrag. UHR har flera uppdrag inom utbildningsområdet vars gemensamma nämnare är att skapa möjligheter till utveckling genom utbildning och internationella utbyten. Vi är cirka 300 anställda i Solna och Visby. UHR:s mål är att vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetare och chefer jobbar tillsammans för långsiktig utveckling. Vi erbjuder en professionell och stimulerande miljö med goda möjligheter till personlig utveckling.
UHR arbetar för att höja kvaliteten inom svensk utbildning genom att ge människor förutsättningar att delta i internationellt utbyte och samarbete. Via de internationella programmen som UHR ansvarar för kan skolor, universitet och högskolor, yrkesutbildningar och vuxenutbildningar med flera söka bidrag för att genomföra samarbetsprojekt med andra länder. Lärare, studenter och elever är exempel på grupper som kan delta i utbytena.
Anställningen omfattar heltid och gäller tillsvidare med tillträde efter överenskommelse. UHR tillämpar sex månaders provanställning. Placeringsort är för närvarande Visby.
Våra villkor och förmåner
Mer om UHR
Ansök och bli en av oss!
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV märkt med diarienummer 2.2.1-01509-2020. När du gör din ansökan vill vi att du besvarar ett antal urvalsfrågor. Vi kommer i det första urvalet att utgå från svaren på dessa frågor. På så vis utvärderar UHR kandidaterna på lika villkor. CV och personligt brev kommer att läsas i nästa steg i urvalsprocessen. Sista ansökningsdatum är 13 januari 2021.
Har du några frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta enhetschef Victoria Palmgren tfn. 010-470 03 74. Representant för SACO är Francisco Contreras tfn. 010-470 06 11 och för ST Robin Johansson tfn. 010-470 05 39.
Universitets- och högskolerådet har gjort medieval för denna rekrytering. Vi undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.