Samverkansledare till en ny innovationsarena!

Arbetsbeskrivning

Upphandlingsmyndigheten söker nu en driven samverkansledare! Myndigheten har nyligen fått ett nytt regeringsuppdrag, där syftet är att inrätta och permenenta en nationell arena för innovationsupphandling. Uppdraget handlar bland annat om att skapa förutsättningar och att driva på så fler innovativa offentliga affärer genomförs. Genom i huvudsak nationell samverkan och även till viss del internationell samverkan kan arenan utgöra en plattform som bidrar till samhällets utveckling. Arenan, som ska ses som en samverkansplats, ska samla offentliga köpare och behovsägare, leverantörer, akademi, uppfinnare med flera.

Vill du ansvara för strategisk samverkan samt verkställa framdrift i innovationsupphandlingsarenan?

Vi söker dig som vill vara en motor i uppstarten och utvecklingsfasen av innovationsupphandlingsarenan de kommande åren. Arenan ska bidra till ökad kunskap om samt användandet av innovationsupphandling som ett verktyg för en effektiv, hållbar samhällsutveckling. Den behöver en engagerad samverkansledare som kan samordna olika intressenter och skapa en effektiv framdrift mot uppställda mål. I rollen skapar du förutsättningar och undanröjer hinder, så att olika parter, behovsägare, leverantörer och intressenter kan samverka på ett effektivt sätt.

Arbetsuppgifter
Ditt ansvarsområde består av både operativa och strategiska arbetsuppgifter, och du driver dina frågor utifrån ett helhetsperspektiv. Huvuduppdraget är att samordna, leda och driva den strategiska samverkan framåt. Det innefattar förvaltning av befintliga och nya strategiska partnerskap, nätverk och kontakter som är avgörande för etableringen och utvecklingen av arenan. Du utgår från myndighetens ordinarie verksamhet och är en del av myndighetens mål och strategier. Du kommer att delta i projekt i olika externa sammanhang samt på konferenser, seminarier och workshops som bland annat talare och moderator i syfte att sprida kunskap om innovationsupphandlingsarenans erbjudande och dess roll i samhället. Du har ett dagligt samarbete både internt och externt, vilket bland annat innebär kontakter/samarbete med både offentliga och privata aktörer. Rollen kräver mycket kommunikation och marknadsföring i relation till olika intressenter.

Du kommer även att vara en del av myndighetens pågående samarbeten, med fokus på området innovationsupphandling, med andra inom Sverige och i EU. I arbetet ingår att implementera vårt nya uppdrag och upprätta samt ansvara för projekt- och tidsplaner. Du tillämpar myndighetens projektmetodik och har en god förmåga att leda projekt mot uppsatta mål och tidsramar. Du ansvarar för tilldelad budget, uppföljning samt återrapportering till ansvarig chef samt i förlängningen även till den externa samverkansgruppen. Tjänsteresor förekommer.

Kvalifikationer och personliga förmågor
Vi söker dig som har


• relevant högskoleutbildning eller motsvarande utbildning som vi bedömer som relevant
• flerårig erfarenhet av att leda och driva utvecklingsprojekt, mellan offentlig och privat verksamhet
• erfarenhet i att bygga nätverk, såväl i privat som offentlig sektor
• erfarenhet från offentlig förvaltning, gärna från kommunal verksamhet
• förmåga att se digitaliseringens möjligheter
• god förmåga att samordna, administrera, skapa förutsättningar för framdrift gentemot uppsatta mål
• god förmåga att sätta omfattning och ambitionsnivå för medverkande aktörer
• god förståelse för potentialen i att använda inköp och upphandling som ett verktyg för utveckling
• erfarenhet av förändringsledning-/och eller processledning
• god förmåga att uttrycka sig pedagogiskt i tal och skrift på svenska och engelska
• god kunskap och erfarenhet av vanligt förekommande projektmodeller.

Meriterande

• Tidigare erfarenhet från en roll i ledande befattning där du har varit aktiv i verksamhets- och affärsutveckling
• Erfarenhet av att arbeta konsultativt.

Om dig
Vi söker dig som förstår samspelet mellan olika roller, både internt och externt, och som har en förmåga att använda resurser och kompetenser vid rätt tillfälle och i effektiv samverkan. Tjänsten ställer höga krav på självständighet, initiativtagande och en god kommunikativ förmåga, och du kan inspirera och engagera deltagande samverkansaktörer. För att passa i rollen är du en person som vågar testa nya metoder och lösningar. Du är prestigelös, engagerad och efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning och har en förmåga att bygga långsiktiga relationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställning och ansökan
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, men med en flexibilitet att kombinera det med arbete på annan plats. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi kommer börja med vårt urvalsarbete i början av augusti, sista dag att söka tjänsten är den 1 augusti. Välkommen med din ansökan!

För mer information
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, ManpowerGroup, 070-231 28 05 alt. Katarina.thomasson@jeffersonwells.se

Anna Möller Wrangel, Enhetschef Strategienheten 08-586 217 77

Hans Fondelius, Saco-S, 08-586 217 62

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Läs mer om uppdraget: Insatser för nyttiggörande och kommersialisering av innovation - Regeringen.se

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 juni 2021
  • Ansök senast: 1 augusti 2021

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024