Samverkansstrateg

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att utveckla Upphandlingsmyndighetens strategiska samverkansarbete?  
Upphandlingsmyndigheten är en modern myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag: att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vi är en utåtriktad organisation med många externa kontakter, där vår strategiska samverkan med relevanta aktörer är avgörande för att vi ska nå myndighetens mål. Som liten myndighet behöver vi arbeta effektivt, proaktivt och medvetet med samverkan i olika former. I rollen som samverkansstrateg, driver du det utvecklingsarbetet.  

Som samverkansstrateg ingår du i avdelningen för strategisk styrning, som har i uppgift att stödja och bereda underlag för vägval, prioriteringar och strategier för myndigheten på 1–5 års sikt. Här arbetar även myndighetens strateg för ledning och styrning, chefsjurist, verksjurist, hållbarhetschef, kommunikationschef samt strateg för offentliga affärer.  

Myndigheten är i en utvecklingsfas, där vi implementerar en matrisorganisation med tillitsbaserad styrning och ledning som bas. Vår förmåga till samarbete och dialog över avdelnings- och professionsgränser är avgörande för att vi ska lyckas. Därför värdesätter vi ledaregenskaper som främjar just detta, och som bidrar till att skapa en gemensam förståelse för myndighetens riktning och strategiska prioriteringar. Vi har ett processorienterat arbetssätt och du bidrar till att utveckla formerna för detta för vår samverkan. 

Huvudsakligt fokus i rollen är att identifiera och etablera strukturer för extern strategisk samverkan med andra myndigheter och organisationer, privata såväl som offentliga, nationellt och internationellt. Du bidrar också till att etablera effektiva arbetsformer för arbetet. 

Arbetsuppgifter 
Arbetsuppgifter inkluderar bland annat att 


• driva och implementera strategier för samverkan, med utgångspunkt i myndighetens strategi 
• leda arbetet med strategisk uppföljning inom området 
• driva arbetet med att skapa förflyttningar utifrån strategiska beslut och agera i externa sammanhang 
• leda utveckling och samordning av myndighetens omvärldsbevakning och analys inom området 
• bidra till utveckling av myndighetens strategi   
• tillsammans med övriga utpekade roller, ta emot och bereda nya uppdrag i enlighet med myndighetens processer  
• vara kontaktperson för internationella kontakter.  

Vi söker dig som har 

• en akademisk examen inom statsvetenskap, hållbarhet, ekonomi eller motsvarande 
• minst fem års dokumenterad erfarenhet av nationell och internationell samverkan i en politiskt styrd organisation 
• dokumenterad erfarenhet av strategisk verksamhetsutveckling 
• dokumenterad erfarenhet av strategiskt ledningsstöd 
• god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska  
• erfarenhet av arbete med omvärldsanalys. 

Meriterande för oss är om du har 

• erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete inom statsförvaltningen 
• erfarenhet av arbete inom offentliga affärer 
• erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete. 

Om dig 
Vi söker dig som är kommunikativ, en skicklig pedagog och retoriker och har mycket god samarbetsförmåga. Du är skicklig i att omfamna stora, komplexa sammanhang, göra analyser och omvandla dem till strategiska vägval. Vidare har du ledaregenskaper som bygger på tillit, dialog och samarbete. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet. 

Om Upphandlingsmyndigheten  
Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning. 

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 80 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.  

Anställning och ansökan 
Vi söker en medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Sista ansökningsdag är den 18 november. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet och tror att du skulle trivas och passa för rollen. Välkommen med din ansökan! 

För mer information, kontakta 
Maria Bång tf avdelningschef Strategiska styrning, 08-586 217 12    

Adina Gustafsson, HR-specialist, 08-586 217 88 

Henrik Grönberg, Saco-S, 08-586 217 16 

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 november 2022
  • Ansök senast: 18 november 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Cloud Solutions Specialist

Cloud Solutions Specialist

20 november 2024

19 november 2024