OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunenheten, avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Är du en skicklig jurist med lång erfarenhet av lagstiftningsarbete? Vill du arbeta i en dynamisk miljö med högaktuella frågor, nära det politiska beslutsfattandet? Och är du bra på att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper? Du erbjuds nu en ny spännande tjänst med ansvar för delar av den kommunala lagstiftningen.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken. Analys av den statliga styrningen av kommunsektorn och den kommunala självstyrelsen är viktiga delar av avdelningens och enhetens uppdrag. Kommunenheten ansvarar bland annat för kommunallagen och lagstiftning och ärenden som rör Sveriges indelning i kommuner och regioner, kommunal ekonomi och kommunalekonomisk utjämning.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som särskild huvudman på Kommunenheten kommer du ansvara för delar av vår lagstiftning. Du kommer leda och delta i olika författningsarbeten, som till exempel framtagande av promemorior, kommittédirektiv, förordningar, lagrådsremisser och propositioner. Du kommer också arbeta med andra juridiska frågor på kommunområdet och bidra till att ärenden bereds och förankras i enlighet med Regeringskansliets rutiner. Du kommer delta i föredragningar och avstämningar med civilministern och den övriga politiska ledningen Ditt jobb kommer att präglas av en blandning av långsiktigt strukturella frågor och snabba bedömningar, och du förväntas delta i utvecklingen av arbetet. Hög samarbetsförmåga och anpassningsförmåga till olika förutsättningar är viktiga egenskaper för att lyckas i ditt arbete.
På avdelningen och enheten arbetar jurister, statsvetare och ekonomer nära varandra. Ditt arbete kommer innebära mycket kontakter med den politiska ledningen och med andra enheter och departement. Externa kontakter med myndigheter och organisationer ingår.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor med flerårig erfarenhet av lagstiftningsarbete på rättssekretariat, lagstiftningsenhet eller motsvarande inom Regeringskansliet. Erfarenhet av arbete med lagstiftning inom ekonomiskt relaterade områden är meriterande. Du har ett genuint intresse för samhällsfrågor.
Dina egenskaper
Arbetet ställer höga krav på att du har en god analysförmåga och att du är noggrann och kvalitetsmedveten. Det krävs också att du har en mycket god samarbetsförmåga och förmåga att kommunicera och förhandla. Du driver processer framåt, och du kan snabbt anpassa dig till nya förutsättningar. Du har gott omdöme och du har förmåga att arbeta effektivt under tidspress. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Fredin som är enhetschef, på 08-405 84 83. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Jakob Petruson på 08-405 19 58. Fackliga kontaktpersoner är Mikaela Nilsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 juni 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35