OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till kommunen som är tillräckligt stor för att driva utveckling och tillräckligt liten för att du ska kunna påverka mer än den egna arbetsplatsen. Tillsammans skapar vi Alingsås!
På vård- och omsorgsförvaltningen är vi idag cirka 1400 medarbetare som med vår samlade kunskap och yrkesvana ger alingsåsarna omsorg och sjukvård i hemmet eller på våra boenden. Vi möter våra vårdtagare, brukare, anhöriga och kollegor med öppenhet, engagemang och respekt och tillsammans arbetar vi för att skapa en god arbetsplats för alla.
ARBETSUPPGIFTER
Som socialt ansvarig samordnare arbetar du med kvalitetsutveckling inom socialtjänstens område, främst kopplat mot SoL och LSS. Du utreder självständigt rapporter om missförhållanden enligt Lex Sarah och på delegation från nämnden bedömer och fattar beslut om missförhållanden. Tillsammans med kärnverksamheten skapar du åtgärdsplaner och följer upp dess innehåll. Allvarliga missförhållanden anmäls till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Du deltar i verksamhetsutveckling och kvalitetssäkring av förvaltningens processer, framtagande av rutiner och den årliga patientsäkerhets- och kvalitetsberättelsen. Du är rådgivande och stödjande till chefer i verksamheten, bistår i arbetsgrupper och introduktion. Vidare är du delaktig i planering av egenkontroll samt tar fram riktlinjer för och följer upp social dokumentation. Du är sakkunnig inom socialrätten och ansvarar för delar av förvaltningens lagkravsbevakning. Verksamhetsgranskningar av kärnverksamheterna genomförs både i egna verksamheter och i privat regi.
I arbetsuppgifterna ingår också att fortsätta implementera vår avvikelsehantering samt att delta i övergripande analysarbete. Du arbetar strategiskt med förvaltningens övergripande utvecklingsarbete för att initiera, samordna och driva förbättringsarbete tillsammans med förvaltningsledning och chefer, kollegorna på kvalitetenheten samt MAS och MAR.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har minst kandidatexamen som socionom eller inom social omsorg, eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig. För tjänsten krävs flerårig erfarenhet från kommunal socialtjänst, samt vana av implementeringsarbete. Du har gedigen kunskap om socialtjänstlagen, LSS och annan författningsreglering inom området. Erfarenhet från utredningsarbete genom strukturerade samtal är ett krav. Utredningarna kräver att du besitter en god empatisk förmåga och vana att hantera känslomässigt svåra situationer. Erfarenhet från funktionshinder/funktionsnedsättning är meriterande.
Då arbetet innebär mycket samverkan internt ställs höga krav på din samarbetsförmåga för att kunna driva förändringsarbetet framåt. Vi tror att du är en person, som genom din erfarenhet, är trygg i dig själv och din förmåga. Du har lätt för att engagera människor och skapa samsyn och delaktighet i förändringsprocesser. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i förvaltningen krävs att du har god kommunikativ förmåga, såväl i tal som skrift. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för dem verksamheten är till för. Du arbetar systematiskt, lyfter blicken och ser frågor hur ett helhetsperspektiv. Vidare ser du, genom din analytiska förmåga och ditt kvalitetsmedvetna sätt, förbättringsbehov i verksamheten. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du är strukturerad, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar på ett effektivt sätt.
Du är en duktig kommunikatör som på ett pedagogiskt sätt kan förklara komplicerade sammanhang.
ÖVRIGT
På www.alingsas.se/jobb kan du läsa mer om dina förmåner som medarbetare hos oss.
För att underlätta rekryteringsarbetet ber vi dig att bifoga relevanta intyg och betyg för tjänsten du söker. Vi har endast möjlighet att ta emot ansökningar via Visma Recruit.
Vi har gjort våra val av annonskanaler och vill ej ha kontakt med försäljare eller rekryterings- och bemanningsföretag.