OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20200215
Arbetsuppgifter
I uppdraget som Socialt ansvarig samordnare (SAS) samarbetar du med ansvariga chefer för verksamheterna för att säkerställa att verksamheterna uppfyller de krav och mål som gäller enligt lagar, föreskrifter och beslut inom området.
Som SAS ansvarar du, tillsammans med SAS-kollegor, för arbetet med avvikelsehantering och att skriva utredningar om missförhållanden enligt Lex Sarah. Arbetet innebär även ett tätt samarbete med Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och Medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR). Du ansvarar även för kompetenshöjande insatser i verksamheten gällande avvikelser, lex Sarah och IT-system avsett dessa.
I arbetsuppgifterna ingår även systematiskt kvalitetsarbete i form av att planera och leda avdelningens kvalitetsråd. Du deltar även i förvaltningens övergripande kvalitetsråd. Arbetsuppgifter inom egenkontroll och interkontroll i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitetsarbete ingår.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning som socionom eller inom social omsorg, alternativt annan relevant eller likvärdig högskoleexamen. Kompletterande juridikutbildning är meriterande.
Du ska ha kunskaper och erfarenheter av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning inom LSS. Du ska även ha god förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
Vidare ska du ha gedigen vana av utredningsarbete och ha dokumenterad god förmåga att utrycka dig i tal och skrift. Förståelse för vad en avvikelse är och förmågan att bedöma avvikelsens allvarlighetsgrad.
Du ska ha en god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer i avdelningen samt för att föredra ärenden för förvaltningens arbetsutskott.
Uppdraget kräver att du har analytisk förmåga, är noggrann och har god samarbetsförmåga likväl som att självständigt planera och organisera arbetet utifrån inflöde av ärenden.
Om arbetsplatsen
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 2400 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Avdelning LSS-bostäder ansvarar för drygt 100 LSS-bostäder för personer inom personkrets 1 och 2 enligt LSS i Malmö. Avdelningen är en av tre verksamhetsavdelningar i förvaltningen. I avdelningen finns även boendestöd LSS.
Avdelningen är mitt inne i ett arbete med att införa en pedagogisk struktur och ett teambaserat arbetssätt i samtliga bostäder. Det innebär en implementering av verksamhetsnära pedagogisk struktur som hålls samman av omsorgspedagoger. För att säkra förändringarna och verka för samriktning och ett likvärdigt stöd för de personer som beviljas LSS-boende utformas ett gemensamt verksamhetsprogram, ett dokument som beskriver på vilket sätt arbetet inom LSS-bostäder utförs. Programmet kommer att implementeras i avdelningens alla verksamheter under åren 2019 – 2022.
Information om tjänsten
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: 1 april, eller enligt överenskommelse
Övrigt
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmäna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor som specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Om du sökt tjänster i Malmö stad tidigare så kanske du märker att du till denna tjänst söker på ett nytt sätt. Vi byter rekryteringsystem för att det ska vara enklare för dig att söka våra tjänster. Om du vill återanvända en ansökan du gjort för en tidigare tjänst hos oss kan du logga in på ditt konto i Visma Recruit och ladda ner ditt tidgare CV och personliga brev.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98