OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Västra Hisingen är en spännande och expansiv stadsdel som består av småstad och landsbygd, småföretagande och industri, hav och skog. Här finns en blandning av människor med olika bakgrund och kultur. Som en av våra drygt 2 900 medarbetare blir du delaktig i att utveckla stadsdelen. Ditt uppdrag blir att medverka till ett långsiktigt hållbart Göteborg genom att ge våra invånare service med hög kvalitet. Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt jobb och en arbetsplats där vi bryr oss om varandra, arbetar tillsammans och tänker nytt. Vår målsättning är att uppnå en mer jämn könsfördelning på våra arbetsplatser.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en person som ser helheten och tycker om att driva utvecklingsfrågor för att hela tiden förbättra servicen till invånarna? Vi söker dig som vill vara med och utveckla vårt arbete inom socialtjänsten i stadsdelen!
Som socialt ansvarig samordnare (SAS) är du anställd inom kanslienheten som ingår i en av stadsdelsförvaltningens stödfunktioner – utvecklingsavdelningen. Kanslienheten ansvarar bland annat för förvaltningens service till stadsdelsnämnden och det administrativa stödet till förvaltningsledningen.
I uppdraget som SAS ska du, i samarbeta med ansvariga chefer för verksamheterna, säkerställa att verksamheten uppfyller de krav och mål som gäller enligt lagar, föreskrifter och beslut inom området. Du ska medverka i förankringen av gällande ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete inom verksamheterna och stötta cheferna i det systematiska kvalitetsarbetet. Du ska även följa upp och kontrollera att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats. I arbetet ingår att omvärldsbevaka inom rättsläge och kvalitetsarbete.
Du ska stödja arbetet med avvikelsehantering och även utreda allvarliga klagomål och skriva rapporter kring missförhållanden enligt Lex Sarah. I arbetsuppgifterna ingår även andra utredningsuppdrag samt att årligen skapa en sammanhållen kvalitetsberättelse. Du genomför dokumentationsgranskningar i samarbete med medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) och medicinskt ansvarig rehabilitering (MAR).
I uppdraget ingår att genomföra tillsyn av verksamheterna i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamheten. Resultatet av tillsynen ska du sedan återkoppla till stadsdelsnämnd samt ansvariga chefer.
Du kommer att ingå i ett nätverk för de som arbetar med dessa frågor i staden.
Du kommer dessutom att samarbeta med utvecklingsledare och verksamhetsutvecklare kring utveckling av verksamheten. Hos oss får du möjlighet att dela med dig av din sakkunskap och lära av andra för att fortsätta utvecklas i din yrkesroll.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen som socionom eller inom social omsorg. Du ska ha minst fem års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området.
Du ska ha kunskap och erfarenhet från en stadsdelsförvaltnings eller kommuns verksamhetsområde. Du ska ha en gedigen kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som styr verksamheten så som SoL, LSS och övergripande styrande kommunallagstiftning. Du ska ha gedigen kunskap av de dokumentationskrav som ställs på verksamheten.
Du ska ha kunskap och erfarenhet av att arbeta med kvalitetssäkring och uppföljning inom socialtjänstens område. Du ska ha en god datorvana och erfarenhet av moderna ärende- och dokumentationssystem. Du ska även ha en god förståelse för hur en politiskt styrd organisation fungerar.
Du ska ha en gedigen vana av att utredningsarbete och ha dokumenterat god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska ha en god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningen.
Uppdraget kräver att du har analytisk förmåga, att du är noggrann och att du har förmåga att samarbeta likaväl som att självständigt planera och organisera ditt arbete.