SAS - socialt ansvarig samordnare/utredare

Arbetsbeskrivning

Ale kommun med 29 000 invånare ligger strax norr om Göteborg och har den största befolkningsökningen i regionen. Ale växer med 300 bostäder per år.

Vi är 2 000 medarbetare som ska ge Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du bli en av oss?

ARBETSUPPGIFTER
I uppdraget som SAS/utredare ingår att stödja verksamheten i det systematiska kvalitetsarbetet och följa upp och kontrollera att verksamheten bedrivs enligt de processer, riktlinjer och rutiner som beslutats. I rollen som processledare för sektorsövergripande processer utifrån kvalitetsledningssystemet upprättar och driver SAS/utredare på utvecklingen inom området och tar fram riktlinjer för det sociala omsorgsarbetet. Likaså ingår det också i arbetet att genomföra egenkontroller och kvalitetsuppföljningar samt att utreda missförhållanden enligt Lex Sarah. Även andra utredningsuppdrag ingår i tjänsten bland annat utifrån lagen om valfrihet.

Omvärldsbevakning av rättsläge och kvalitetsarbete inom socialtjänsten ingår. Du är sektorns representant i olika former av nätverk både internt och externt.

Arbetet sker i nära samarbete med sektorledning och andra specialister.

Organisatoriskt tillhör rollen vår administrativa enhet Stab och administration. Enheten består av två engagerade och positiva arbetsgrupper, där du ingår i stabsgruppen. Vi arbetar kontinuerligt med vårt mål- och utvecklingsarbete på enheten och det är en självklarhet att du är med och bidrar i arbetet.

KVALIFIKATIONER
Du har social omsorgs-/socionomexamen på högskole-/universitetsnivå eller annan utbildning som bedöms likvärdig.

Du har erfarenhet och kunskap av kvalificerat utredningsarbete inom ramen för verksamhetsområdet. Gärna erfarenhet av arbete på övergripande nivå.

Du är väl förtrogen med de lagar som styr verksamheten och har förmåga att omsätta dem i praktiken. Du har erfarenhet av myndighetsutövning inom SoL och LSS. Arbetet är självständigt och kräver god förmåga att utreda och utveckla kvaliteten inom ansvarsområdet. Du har ett helhetsperspektiv och är analytisk och drivande. Du ska ha god pedagogisk förmåga för att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom sektorn. Du är initiativtagande och kommunikativ i både tal och skrift. Erfarenhet av verksamhetssystemet Treserva är meriterande.

Du har stort intresse och engagemang för kvalitets- och utvecklingsfrågor. Du är en person som tycker om att ständigt förbättra stöd och omsorg till invånarna samt tar fram strategier för förbättring och utveckling.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Urval och intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringstiden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Westelve, processkoordinator
0737-731409
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Ellinor Seth, verksamhetschef
0303-33 07 55, 0704-32 07 55
Ulrika Johansson
0303-33 02 62, 0704-32 02 62
Sektorchef Ebba Sjöstedt
0767-61 46 29
Administrativ chef Ulrika Johansson, ej tillgänglig 15/7-7/8
0303-33 02 62
Tillsynsansvarig social omsorg Marie Bertilsson, ej tillgänglig 11-27/7
0303-33 06 66
Administrativ chef Ulrika Johansson
0303-33 02 62
Verksamhetsutvecklare IT Anett Larsson
0303-33 04 22
Planeringssekreterare Hanna Hogström
0303-37 12 83

Sammanfattning

Besöksadress

Ledetvägen 6 ALAFORS
None

Postadress

Ledetvägen 6
Alafors, 44980

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024