OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) är en myndighet under Socialdepartementet som har i uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av metoder inom hälso- och sjukvård inklusive tandvård. SBU har även uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av insatser inom socialtjänst och insatser med stöd av LSS (lag om stöd och service). Myndigheten har omkring 90 anställda varav många har klinisk erfarenhet och/eller forskningsbakgrund inom områden kopplade till SBU:s uppdrag inom hälso- och sjukvård, tandvård, och socialt arbete. Denna tjänst är placerad vid avdelningen för kommunikation som omfattar åtta medarbetare inklusive avdelningschef.
Arbetet som kommunikatör med inriktning webb och digitala kanaler innebär att tillsammans med dina kollegor på kommunikationsavdelningen ansvara för innehållsproduktion, förvaltning och utveckling av SBU:s webbplatser samt övriga digitala kanaler såsom nyhetsbrev och webbinarium. Arbetet sker i nära samarbete med övriga verksamheten.
Vi söker dig som självständigt kan planera, producera och följa upp en bredd av framför allt digitala kommunikationsinsatser. För att trivas i rollen och inom vårt team ser vi att du är en kreativ kommunikatör som tycker om att både utveckla nytt och ta hand om befintligt innehåll. Du skapar användarvänlig, tillgänglig och engagerande kommunikation för både interna och externa målgrupper. Du ser också hur ett strategiskt kommunikationsarbete bidrar till att nå en organisations övergripande mål.
Arbetsuppgifterna innefattar bland annat att:
• Planera, producera och publicera tillgänglighetsanpassat innehåll med primärt fokus på SBU:s webbplatser (externwebb samt intranät) och andra digitala kommunikationskanaler
• Ansvara för produktion av nyhetsbrev samt SBU:s nyhetsbrevsverktyg
• Inhämta, analysera och presentera data för SBU:s webbplatser, nyhetsbrev och sociala medier
• Utveckla strategi, analys och arbetssätt inom SBU:s kommunikation i digitala kanaler
• Tillsammans med webbprojektledare kravställa mot, och samarbeta med, externa konsulter
• Stödja och vid behov samordna myndighetens innehållsägare, redaktörer och skribenter
• Ge ett brett strategiskt och operativt kommunikationsstöd utifrån de behov som finns i verksamheten, från att ge råd i kommunikationsfrågor till att skriva kommunikationsplaner, klarspråksgranska texter och finslipa PowerPoint-presentationer inför större konferenser
• Bidra aktivt till både myndighetens och kommunikationsavdelningens utvecklingsarbete
Kvalifikationer
• Eftergymnasial examen med media- och kommunikationsvetenskap eller journalistik som huvudämne, eller annan utbildningsbakgrund som bedöms likvärdig
• Flerårig erfarenhet som kommunikatör, företrädelsevis med digital inriktning
• Mycket goda kunskaper inom webbkommunikation, publicering, förvaltning och utveckling
• Flerårig erfarenhet av arbete med tillgänglig digital kommunikation, från planering till produktion och uppföljning av innehåll för olika kanaler och målgrupper
• Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Meriterande
• Erfarenhet från en kommunikatörsroll inom forskningsinriktad verksamhet eller vid en statlig myndighet
• Flerårig erfarenhet av arbete med tillgänglig digital kommunikation i enlighet med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service
• Flerårig erfarenhet av arbete inom relevanta system och verktyg för webbpublicering och analys, företrädelsevis Optimizely och Siteimprove
• Erfarenhet av att självständigt planera, producera och följa upp innehåll för nyhetsbrev
• Goda kunskaper inom övriga relevanta system och verktyg för tjänsten, företrädelsevis Quickchannel och program för foto och grafisk design inom Adobe Creative Cloud
Personliga egenskaper
Du är en engagerad, lyhörd och prestigelös person som snabbt kan sätta dig in i nya och komplexa frågor/sammanhang. Du är strukturerad och har förmåga att självständigt driva både ditt eget och en projekt-/arbetsgrupps gemensamma arbete framåt. Du har lätt för att samarbeta med personer i olika roller och delar av organisationen och har en hög känsla för service. Du håller dig uppdaterad inom kommunikationsområdet och bidrar till en lärande organisation genom att dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter till andra. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.
Övrig information
SBU arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Vi erbjuder
Hos SBU får du vara med och göra skillnad för samhället och välfärden. Här får du chansen att ta del av den senaste forskningen och arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i ett trevligt arbetsklimat. Vi sitter i ljusa lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm med möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka om verksamheten tillåter. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag samt 1,5 h friskvårdstid/vecka.
Tillträde & anställning
Särskild visstidsanställning (360 dagar). Startdatum enligt överenskommelse, men tillträde så snart som möjligt är önskvärt.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31 maj. Digitala intervjuer samt intervjuer på plats i SBU:s lokaler planeras att genomföras vecka 23-25.
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla kontakter från rekryteringsföretag, försäljare med flera.
Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).