SBU söker en Verksamhetsutvecklare med processfokus

Arbetsbeskrivning

Har du flerårig erfarenhet som verksamhetsutvecklare och vill utvecklas inom området? Då kan du vara den vi söker!

Om Verksamheten
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet som har i uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av metoder inom hälso- och sjukvård inklusive tandvård. SBU har även uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av insatser inom socialtjänst och insatser med stöd av LSS (lag om stöd och service). Myndigheten har omkring 90 anställda. Som verksamhetsutvecklare kommer du att få en viktig roll i vårt utvecklings-och förändringsarbete.

Rollen som verksamhetsutvecklare är ny och ingår i avdelningen för verksamhetsstöd som har en central roll i utvecklingen och stödet av effektiva arbetssätt, digitalisering, finansiering och arbetsgivarfrågor. Verksamhetsstöd består av HR, IT, ekonomi, juridik och registratur med sammanlagt 8 medarbetare som tillsammans arbetar för att skapa goda förutsättningar för myndigheten att lyckas med befintliga och kommande uppdrag. Rollen har goda möjligheter att påverkas i sin utformning.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som verksamhetsutvecklare arbetar du på myndighetsövergripande nivå och leder verksamhetsutvecklings- och förbättringsarbetet av myndighetens processer och arbetssätt som bidrar till flödeseffektiva och enhetliga arbetsformer. Du bedriver verksamhetskartläggningar med ett helhetsperspektiv och tar fram beslutsunderlag i syfte att stödja verksamhetens utveckling.

Arbetet är strategiskt och operativt och innefattar såväl omvärldsbevakning, utredning, analys som uppföljning i områden med relevans för verksamhetsutvecklingen. Du leder och stöttar aktivt genom ett coachande, modererande och stöttande förhållningssätt. Du kommer även att fungera som ledningsstöd för de myndighetsövergripande processerna.

I arbetet säkerställer du att processer uppfyller normer och regelverk och att modeller och metoder för verksamhets- och processutvecklingen förbättras över tid. En självklar del i rollen är att du initierar aktiviteter som bidrar till förståelse, engagemang och framdrift i process- och utvecklingsarbetet. 

Även behovs- och nyttoanalyser, avtal och upphandling ingår i din roll. Du kan också få leda interna utvecklingsprojekt inom myndigheten. I uppdraget ingår också att stödja arbetet med myndighetens vision, mål och strategiarbete samt delta i arbetet med statlig kunskapsstyrning inom myndighetens verksamhetsområden.

Du behöver tidigt skaffa dig grundläggande förståelse för de ingående delarna i vår verksamhet och hur de samspelar med varandra. Att skapa goda relationer internt är viktigt för att nå framgång i rollen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• relevant akademisk examen inom exempelvis ekonomi, samhällsvetenskap, juridik alternativt annan likvärdig utbildning till exempel grundutbildning inom sektorn hälso- och sjukvård eller socialtjänst i kombination med erfarenhet som är relevant för tjänsten
• flerårig arbetslivserfarenhet inom verksamhetsutveckling eller stabsarbete på strategisk nivå samt projektledning
• erfarenhet av arbete i statlig förvaltning, med fördel även tillitsbaserat 

Meriter
Det är meriterande om du har:


• arbetat med förändringsarbete
• erfarenhet av upphandling
• processleda grupper ex. workshop
• erfarenhet av Stratsys

Dina personliga egenskaper
För att trivas i rollen är det viktigt att du har god förmåga att samarbeta och främja en bra arbetsmiljö. Du tar initiativ och trivs med att driva på arbetet självständigt. med god planeringshorisont. Du är nyfiken på att hitta nya, taktiska och operativa, lösningar samt är mån om att engagera andra för att nå önskad effekt. Du har analytisk förmåga och ett helhetsperspektiv där du förstår hur olika delar av verksamheten påverkar varandra. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och är mån om att vara tillmötesgående samtidigt som du vågar utmana andra, med mål att nå bästa resultat. Vidare är du strukturerad och noggrann samt har ett driv och intresse i att hela tiden bli bättre på ditt arbete och nå uppsatta mål. Du trivs i en roll med långsiktigt fokus.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Övrig information
SBU sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.

Vi erbjuder
Hos SBU får du vara med och göra skillnad för samhället och välfärden. Här får du chansen att ta del av den senaste forskningen och arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i ett trevligt arbetsklimat. Vi sitter i ljusa lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm med möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka om verksamheten tillåter. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag samt 1,5 h frisvårdstid/vecka.

Tillträde & anställning
Tillsvidareanställning (100 %), inleds med 6 månaders provanställning. Startdatum enligt överenskommelse men önskvärt så snart som möjligt.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 14 februari. 

Vi undanber oss vänligt men bestämt alla kontakter från rekryteringsföretag, försäljare med flera.

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).

Sammanfattning

Liknande jobb


Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

Utvecklingsledare med processansvar för Nära vård i Göteborgs Stad

23 december 2024

2 december 2024

Projektledare inom påverkan

Projektledare inom påverkan

20 december 2024