OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 92,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor.
Scania Inköp söker Sourcing Manager
Global Purchasing svarar för inköp av produkter och tjänster till Scanias enheter över hela världen. Det globala inköpsansvaret är centraliserat till Södertälje.
Till projektgruppen inom Axles & Gearbox söker vi nu en driven Sourcing Manager som vill ta ansvar för Scanias framtida affärer inom koppling, växellådskomponenter och lager. Gruppen är en del av inköpsavdelningen för Axles & Gearbox som har ansvar för:
. Komponenter till axlar och växellåda
. Bromssystem
. Smiden
. Fästelement
. Lager
Dina arbetsuppgifter
I rollen som Sourcing Manager ansvarar du för att utveckla Scanias affärer inom ditt segment. Du ansvarar för samtliga nya affärer inom segmentet och arbetar tillsammans med produktionsinköp för att utveckla pågående affärer.
Arbetet innebär ansvar för leverantörsförhandling och implementering av kommersiella avtal, strategi arbete för segmentet samt utveckling av befintliga och framtida leverantörer. Arbetet sker i nära samarbete med Marknad, Konstruktion och Produktion och i rollen som Sourcing Manager medverkar du till att dialogen och samarbetet fungerar på bästa sätt.
Rollen som Sourcing Manager är ett varierande arbete med stort tekniskt och kommersiellt innehåll. Produkterna inom detta ansvarsområde används brett på Scania och ger därigenom ett omfattande internt och externt kontaktnät.
Din profil
Vi söker dig som har ett stort kommersiellt och tekniskt intresse och brinner för att göra affärer.
Vi tror att du är civilingenjör eller motsvarande genom flerårig arbetslivserfarenhet. Rollen som Sourcing Manager handlar om att matcha tekniska behov med rätt leverantörer och produktionsprocesser. Vi tror därför att du antingen har en bakgrund från andra områden inom inköp alternativt erfarenhet från produktutveckling.
Vi vill att du också bidrar till vår organisation med helhetssyn, struktur, strategisk och analytisk förmåga kombinerat med kreativitet och förmåga att få saker gjorda på kort tid.
Vi söker dig som trivs med omväxlande arbetsuppgifter stora som små och som kan prioritera, hålla deadlines, samarbeta, ta egna initiativ och ansvar. God förhandlings- och kommunikationsförmåga värderas högt eftersom du har många kontakter på flera olika nivåer både internt och externt. Du ska kunna formulera dig väl i både tal och skrift, såväl på svenska som på engelska. Kunskaper i tyska är meriterande.
Passar du in på ovanstående och känner dig lockad av att komma in i en dynamisk, kommersiell och internationell värld med stora utvecklingsmöjligheter är du välkommen att höra av dig till oss.
Ytterligare information
Kontakta gärna Niklas Hammarström, Inköpschef tel 08-553 501 37.
Kontaktpersoner på detta företaget
Randstad .