OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Scanias ambition är att var ledande i skiftet mot hållbara transportlösningar genom att utveckla säkra, smarta och energieffektiva transportlösningar som är bättre för människor och för planeten. Scania i Luleå är en viktig del i den resan för att utveckla framtidens produkter och tillverkningsmetoder. Vi har dagliga leveranser av bakaxlar, sidobalkar, tvärbalkar och andra ramkomponenter till Scanias chassimonteringar i Södertälje, Zwolle och Angers.
Vill du ha ett omväxlande arbete där du får vara med och påverka arbetsmiljön för medarbetare och chefer? Trivs du i en roll där du har många kontaktytor och där du agerar stöd åt verksamheten? Då kanske ett jobb som arbetsmiljökoordinator är något för dig!
Arbetsuppgifter
Som arbetsmiljökoordinator ingår du i gruppen Arbetsmiljö-Yttre Miljö på personalavdelningen och intar rollen som verksamhetens expert inom arbetsmiljöområdet. Du arbetar tvärfunktionellt i nära samverkan med vårt lokala hälsoteam, med bland annat arbetsmiljöingenjör och ergonom för att utveckla och utmana verksamheten framåt inom arbetsmiljöfrågor. Du kommer också samverka med Scanias centrala organisation inom Arbetsmiljö och hälsa.
Uppdraget som Arbetsmiljökoordinator innebär att:
• Stödja, vägleda och träna verksamheten i det systematiska arbetsmiljöarbetet
• Bevaka efterlevnad av aktuella lagar och andra krav inom arbetsmiljöområdet för verksamheten.
• Ta fram, planera, strukturera och utvärdera nya arbetssätt och metoder
• Stötta verksamheten vid riskbedömningar, kartläggningar och andra undersökningar av arbetsmiljön.
• Delta vid utredningar av allvarliga tillbud och olyckor. Analysera tillbud och olyckor löpande i syfte att utveckla verksamheten.
• Driva aktiviteter för att stärka vår säkerhetskultur
• Delta i Scanias olika arbetsmiljöforum och nätverksmöten.
• Vara företagets kontaktperson i arbetsmiljöfrågor gentemot tillsynsmyndigheter, huvudskyddsombud, företagshälsovården, nätverk och andra företag.
Profil
Vi tror att du som söker har ett genuint intresse för arbetsmiljöfrågor och förbättringsarbete. Vi ser en högskoleutbildning med inriktning organisation och arbetsmiljö som en bra grundförutsättning för rollen eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Intresse av teknik och erfarenhet från tillverkningsindustrin är meriterande.
Som person är du ansvarstagande och drivande. Du tar en aktiv roll i utvecklingsarbetet och leder det på ett strukturerat och involverande sätt. Ditt förhållningssätt mot verksamheten är konsultativt och coachande. Du är prestigelös och arbetar utifrån vad som är bäst för kunden och verksamheten utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.
Du har en god kommunikativ förmåga och behärskar både svenska och engelska i tal och skrift. Dina kunskaper inom Office 365 är mycket goda.
Information och ansökan
För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Personalchef Eva Andersson, tel. 0920-765 90, eva.andersson@scania.com.
För mer information om rekryteringsprocessen kontaktar du Anna Östblom, 0920-765 53, anna.östblom@scania.com
Ansökan ska innehålla CV, personlig brev och betygsutdrag. Urval och intervjuer sker löpnade så lämna in din ansökan så snart du kan. Sista ansökningsdag är 2022-03-06.
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.