Scania Sverige söker ÅF-chef

Scania Sverige söker ÅF-chef

Arbetsbeskrivning

Scania Sverige är inne i en expansiv fas och fortsätter etablera och utveckla sin position som ledare i hållbara transportlösningar på den svenska marknaden! Rollen som ÅF-chef  innebär bl a att proaktivt leda och utveckla återförsäljaren genom att maximera kundtillfredsställelsen och utveckla motiverade team för att uppnå hållbara, finansiella och affärsmässiga resultatmål. Detta bidrar till Scanias totala lönsamhet. Uppdraget kräver både operationellt samt strategiskt fokus och verksamheten är beroende av närhet och snabba beslut.

Nuvarande ÅF-chef i Stockholm Syd går vidare till nya utmaningar inom bolaget och vi söker nu en efterträdare. Vi är även intresserade av ÅF-chefskandidater för ev framtida uppdrag inom vårt nätverk. Så har du ett intresse och är redo att bo på annan ort än Stockholm så tveka inte att höra av dig. 

Rollen och arbetsuppgifterna:
I rollen som ÅF-chef har man det övergripande ansvaret för ledning och utveckling av verksamheten med ambitionen att ha de bästa medarbetarna, de nöjdaste kunderna och den högsta lönsamheten.
Där ingår att sätta en lärande kultur, att säkra en hållbar affärsutveckling och försäljning men också en systematisk ledning i nära samarbete med distributören.

ÅF-chefen är ansvarig för att såväl finansiella mål som affärsmål uppnås. ÅF-chefen sitter i Scania Sveriges bolagsledning och rapporterar direkt till Scania Sveriges VD.

Rollen innebär att säkerställa så affären och verksamheten ”här och nu” levererar och presterar i enlighet med uppsatta mål vilket bl a innebär att:


• Optimera resurser i verkstäderna samt säkerställa att processer och metoder i respektive verkstad är harmoniserade både vad gäller operativ serviceverksamhet men även inkluderad efterlevnad/uppfyllelse av Säkerhet och Arbetsmiljökrav, DOS, policyer och lokala lagar och bestämmelser.
• Leda Sales To Delivery-processen och säkerställa en framgångsrik försäljning av hela erbjudandet inkl Service och tjänster, t ex VRS.
• Förbättra och effektivisera processer, strukturer och självklart även utveckla kompetenser.
• Direkt leda uthyrnings- och begagnat verksamheten
• Jobba nära verksamheten, vara tillgänglig för coaching och beslut.
• Värna om Scanias varumärke och kärnvärden.
• Stärka samarbetet och interaktionen med utbildningsorgan i regionen med syfte att trygga försörjningen av nyckelkompetenser både på kort och lång sikt.

Kravprofil:
Starka ledaregenskaper, systematiskt arbetssätt, prestationsinriktning, god kommunikationsförmåga samt en kommersiell ådra är viktig för att lyckas i rollen. 

Vi förväntar oss att du har erfarenhet och en stor förståelse för arbete i återförsäljar- alt distributörsledet alt liknande operationell verksamhet i ledande befattning.

Arbetet sker i huvudsak på svenska varför svenska i tal och skrift är ett krav. Scania Sverige tillhör Region Norra Europa därav är engelska i tal och skrift meriterande.

Ytterligare information
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta vd David Källsäter tfn 010-708 64 70 eller 
Servicemarknadsdirektör Mikael Eriksson tfn 070-799 13 12

Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 1 000 personer i den egna återförsäljarverksamheten. Scania Sveriges helägda verksamhet återfinns i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt områdena kring Norrköping, Örebro, Gävle och Borlänge. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2022 registrerade Scania Sverige 2 234 tunga fordon med en marknadsandel på 40,7%, samt 223 Scaniabussar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Scania
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast och rörlig lön
  • Publicerat: 2 maj 2023
  • Ansök senast: 16 maj 2023

Liknande jobb


20 december 2024

21 december 2024