SCM Specialist

Arbetsbeskrivning

SCM Specialist till Siemens AB, Inköp

Bli del av en öppen och dynamisk arbetsplats där professionell och personlig utveckling står högt på agendan. Genom att göra hållbara energilösningar mer kostnadseffektiva, utveckla ny teknik för framtidens smarta industri och elektrifiera person- och godstransporter gör vi verklighet av vår vision om en hållbar värld.

Till vår centrala inköpsavdelning med placering i Arenastaden, Solna söker vi en inköpare med särskilt systemansvar.

Centralt inköp ansvarar för tjänster och produkter som nyttjas av samtliga Siemens-kontor och bolag i Sverige. Detta innefattar resor, konferenser, utbildningar, HR, tjänstebilar, IT, konsulter, marknads-och kommunikationsrelaterade produkter/tjänster, fastighet, kontorsmaterial etc.

Arbetet spänner över ett nordiskt och globalt nätverk där du fungerar som svensk kontaktperson och projektledare för olika globala projekt och initiativ.

Utmaningen

- Vara kravställare i olika inköpssystem med fokus på OneSRM och SAP och driva utvecklingen utifrån verksamhetens behov samt koordinera inköpsdata-management
- Vara backup till den taktiska inköpsfunktionen med hantering av organisationens inköpsbehov genom att inhämta inköpsanmodan, förhandla med leverantör, skapa och skicka inköpsorder
- Agera rådgivare när det gäller inköpsfrågor, rapporter och nyckeltal samt genomföra utbildningar inom dessa områden
- Implementera och följa upp KPI:er och standardrapportering inom inköp och säkerställa att detta fungerar och uppfyller verksamhetens behov
- Vara synlig för specifika verksamhetsfunktioner inom bolaget och bidra till att utveckla dina kollegors samt interna kunders kunskap och kompetens för hantering av våra inköpsprocesser
- Utveckla och dokumentera arbetsrutiner, processer och arbetssätt samt hantera kvalitetsfrågor och kontinuerliga processförbättringar

Vem är du?

- Du har en universitetsutbildning inom närliggande fält eller erfarenhetsbakgrund inom inköp eller systemvetenskap
- Du är en avancerad användare av Microsoft Excel och SAP
- Du är serviceinriktad, analytisk, prestigelös och självgående så att du självständigt kan driva projekt och frågor framåt i nära samarbete med såväl kollegor som interna kunder
- Du har erfarenhet som kravställare av olika administrativa system och projektarbete
- Du har erfarenhet av analysera stora mängder data
- Du har förmåga att driva frågor genom andra på ett pedagogiskt och förtroendeskapande sätt
- Du har god kommunikativ förmåga (muntlig och skriftlig) i såväl engelska som svenska

Om Siemens
Tillsammans är vi ca 351 000 nyfikna och kompetenta personer i världen som jobbar med att utveckla framtiden. Du kan vara en av dem. Se mer på Siemens.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Avature

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Siemens Upplands Väsby
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid Fast anställning tills vidare
  • Publicerat: 23 januari 2018

Besöksadress

Johanneslundsvägen 12, Upplands Väsby
None

Postadress

Johanneslundsvägen 12
Upplands Väsby, 19461

Liknande jobb


Purchaser

Purchaser

26 november 2024

26 november 2024

26 november 2024