OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Vår digitala förnyelse bygger på nya IT-plattformar.
Vi behöver utöka vår kapacitet och förstärka kompetensen med en scrummaster/releaseansvarig för Ärendehanteringsplattformen.
Du kommer ingå i enheten Digital beslut och ärenden i sektionen som ansvarar för arkitektur, vidareutveckling och drift av myndighetens centrala plattform för ärendehantering och beslutsstöd. Vi har valt Pega som strategisk plattform i vår digitala transformation. Teamet utvecklar ny funktionalitet, men koordinerar och säkerställer också kvaliteten av övriga utvecklingsteams leveranser på plattformen.
Välkommen att söka jobb hos oss!
Beskrivning av tjänsten
I den här rollen är ditt viktigaste mål att hjälpa laget att prestera på sin högsta nivå.
Arbetet är tvärfunktionellt, du kommer att samarbeta med de delar av vår organisation som arbetar inom samma område som du. Detta innebär att undanröja eventuella hinder för framsteg, underlätta möten och arbeta nära produktägaren, andra team, releasetågens tågledningar, Servicedesk och andra viktiga intressenter.
Plattformsteamet är spindeln i nätet av utvecklingsteam där utöver den egna utvecklingen även koordineringen av andra utvecklingsteams leveranser ingår. Vi vill att du ansvarar för releasekoordineringen och tillsammans med teamet sätter standars och milstolpar som utvecklingsteamen ska uppnå innan release.
I ditt arbete är du strukturerad med ett agilt ”mindset” – där ständig förbättring faller sig naturligt.
Vem söker vi
Det här är för dig som gillar att ha många samarbetsytor och jobbar för ständig förbättring och byggandet av ett tvärfunktionellt team där alla eftersträvar helhetens bästa.
I rollen som scrummaster har du en central roll i att inspirera och driva utvecklingen framåt. Genom coaching, mentorskap och agilt ledarskap utvecklar du teamet till att bli så vasst, effektivt, självorganiserande och leveranssäkert som möjligt.
Som scrummaster ansvarar du för att möjliggöra kontinuerlig förbättring av teamets agila processer och facilitera möten så som Daily stand-up, Sprintplaneringar, Retrospektiv, Sprint Review och demos. Vi ser också att du ansvarar för strukturen i Jira och coachar teamet att hålla Jira-boarden uppdaterad. Rollen agerar som ett stöd till Produktägaren och den Produktansvarige, och tillsammans sätts en plan för hur arbetet ska bedrivas på bästa sätt.
Du tar också ansvar för att koordinera andra teams releaser på plattformen och arbetar tight med ledning i de olika releasetågen, produktansvariga, produktägare och scrummasters i andra utvecklingsteam.
Grundläggande kvalifikationskrav
- Erfarenhet av att arbeta med produktutveckling som scrummaster, produktansvarig, produktchef, projektledare eller liknande eller med ledning av agila metoder som exempelvis Kanban.
- Erfarenhet från mjukvaruutveckling i roller som mjukvaruutvecklare, testare eller IT-projektledare.
- Erfarenhet att leda komplexa och tvärfunktionella leveranser.
- Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Övriga meriter
- Kunskap om Pega-plattformen
- Teknisk kompetens/förståelse
- God kunskap i Jira och Confluence
- Dokumenterad förmåga att coacha och få din omgivning att växa och ta till sig nya arbetsmetoder
- Certifierad som Scrum master, inom SAFe, eller som RTE
- Erfarenhet av att arbeta i olika ledarroller, förändringsledning och driva ständiga förbättringar
- Erfarenhet av releasekoordinering
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap. Anställda på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Vårt erbjudande
På Arbetsförmedlingens IT-avdelning finner du en mycket stimulerande arbetsplats med ett meningsfullt syfte, moderna teknikval och vårt starka fokus på kultur och förnyelse. Dina kollegor har alla ett starkt teknikintresse vilja att lära sig nya saker. Vi satsar på kontinuerlig kompetensutveckling, genom kurser, konferenser och återkommande team-träffar där vi delar med oss av kunskaper och erfarenhet.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-04-01. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår
rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om
processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.