OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning
Älvdalens kommun söker en sekreterare till Administrativa enheten.
Enheten handhar bland annat den löpande nämndadministrationen och samordnar hanteringen av allmänna handlingar. Vi bistår dessutom valnämnden vid genomförande av val. Till enheten hör förutom tre sekreterare även två administratörer, en registrator, kommunens kontaktcenter och förråd. Vår arbetsplats kännetecknas av ett öppet arbetsklimat med trevliga och stöttande kollegor.
Våra medarbetare får ta del av ett generöst friskvårdsutbud, flexibel arbetstid, fler semesterdagar efter fyllda 40 år, busskort till bra pris samt möjlighet att arbeta hemifrån när det fungerar för verksamheten.
Varmt välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
I din roll som sekreterare ansvarar du för ärendeprocessen till några av kommunens politiska nämnder, utskott och råd. I det ingår bland annat att planera dagordning tillsammans med ordföranden och verksamhetschef, skicka kallelse, skriva protokoll, expediera och följa upp beslut. Du agerar stöd till förtroendevalda och tjänstepersoner i deras handläggning av ärenden. I viss mån hanterar du även registrering samt utlämnande av handlingar. Under valår stöttar du i det praktiska genomförandet av röstning i kommunen.
Du är enhetens dataskyddskontaktperson och handhar kommunens e-arkiv med stöd av E-arkivcentrum Dalarna. Utöver detta deltar du i enhetens utvecklingsarbete och är kommunens representant i projekt tillsammans med våra grannkommuner.
Eftersom du kommer att ingå i en liten arbetsgrupp med tätt samarbete, kan du behöva täcka upp för dina sekreterarkollegor vid frånvaro och med kort varsel planera om dina arbetsuppgifter. Alla sekreterare förväntas dock ta stort ansvar för sina möten enligt fastställd sammanträdesplan.
Vi kommer från och med årsskiftet att arbeta i ärendehanteringssystemet Evolution.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant utbildning, erfarenhet av liknande arbetsuppgifter eller som på annat sätt visar prov på tillämplingsbara färdigheter.
Det är av största vikt att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket och kan formulera dig snabbt och precist i skrift. Du är dessutom van att hantera formell och komplex information och att återge den på lättillgänglig svenska.
För att trivas i rollen är du noggrann, ansvarstagande och serviceinriktad. Du gillar med andra ord att skapa struktur, ser sådant som behöver göras och har en fallenhet för att samarbeta och samordna arbetet mot deadlines.
Du har goda kunskaper inom IT och är nyfiken på digitala lösningar som kan effektivisera arbetet.
Meriterande är kunskaper om lagar och förordningar för offentlig verksamhet, dataskyddsförordningen (GDPR), arkivlagstiftning, verksamhetsutveckling eller valadministration.
Villkor
100% tillsvidare med tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Vi tillämpar arbetsprov som en del i rekryteringsprocessen. Intervjuer sker löpande.
Om Älvdalens kommun
Älvdalens kommun är en vidsträckt och vacker landsbygdskommun där ungefär 7000 människor bor och verkar. Kommunen som arbetsgivare har ungefär 550 medarbetare. Älvdalens kommun har en fantastisk natur som uppmuntrar till friluftsliv, sport, jakt och fiske, eller vad sägs om 85 slalompister, närmare 200 mil skoterleder, över 30 mil skidspår och oändliga vandringsleder och fiskevatten. Vi har ett gott kulturutbud och rikt musikliv. Som arbetsgivare tror vi på en bra balans mellan arbete och privatliv och att du ska känna dig trygg och säker i ditt arbete. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Kärlek, Trygghet, Respekt och Överraskande, och har arbetsmiljöarbete och friskvård i fokus. Älvdalens kommun ligger tekniskt i framkant vilket underlättar till flexibilitet såväl i arbete som privat.