OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20221821
Arbetsuppgifter
Nu söker vi en självständig och lösningsfokuserad kollega som vill axla det spännande uppdraget som sekreterare inom ledsagning och avlösning på funktionsstödsförvaltningen.
Målgruppen för ledsagning och avlösning SoL (Socialtjänstlagen) och LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) består av personer med socialpsykiatrisk funktionsnedsättning och personer med funktionsnedsättningar inom LSS personkretsar. Ledsagning syftar till att bryta isolering och stötta personer till aktiviteter utanför hemmet. Avlösarservice i hemmet innebär att man avlastar en anhörig till ett barn/ungdom eller vuxen med funktionsnedsättning, i dennes hem. Flera av enhetens brukare är barn/ungdomar.
Som sekreterare i verksamheten ansvarar du för att verkställa de insatser som beslutats av myndigheten gällande avlösning och/eller ledsagning SoL/LSS. Detta gör du dels genom att träffa brukaren för att kartlägga behov och önskemål, dels genom att rekrytera uppdragstagare och sedan sammanföra dem med personer som är beviljade insats. Rollen innebär även att upprätthålla kontakt med avlösarna/ledsagarna och vägleda och coacha dem i deras uppdrag. Du har dessutom löpande kontakt med myndigheter, brukarna och deras anhöriga.
Under pågående insats har du ett ansvar för dokumentation och uppföljning samt i övrigt förekommande administration.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en relevant universitets- eller högskoleutbildning inom det beteendevetenskapliga/samhällsvetenskapliga området eller annan för yrket relevant utbildning. Du behöver ha en mycket god digital kompetens och se det naturligt att använda datorn som arbetsredskap. Vidare behöver du ha erfarenhet av att arbeta i IT-baserade verksamhetssystem och i Office-paketet av att hantera dokumentation.
För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara van vid att möta människor med olika bakgrund och erfarenhet och kunna förhålla dig till många olika samarbetspartners. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete inom LSS och/eller socialpsykiatrin och även att du har erfarenhet av lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik.
Har du i tidigare roller arbetat med handledning av personal eller rekrytering ser vi det som meriterande. Likaså är det meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete inom intäktsfinansierad verksamhet eller om du har erfarenhet av att driva kvalitets- och utvecklingsarbete.
Som person behöver du vara inlyssnande och kunna ta tillvara på brukarnas åsikter i syfte att utveckla verksamheten och då du har daglig kontakt med brukare, närstående, uppdragstagare och chefer är det viktigt att du är kommunikativ och har en god social förmåga.
Du är organiserad och strukturerad i ditt arbete och du har lätt för att kunna prioritera det som är viktigt. Arbetsuppgifterna ställer höga krav på självständigt arbete och med en föränderlig arbetsdag är det viktigt att du är flexibel och med lugn kan förhålla dig till ändrade omständigheter.
Du behöver kunna cykla.
Om arbetsplatsen
Enheten för stöd och avlastning innefattar avlösar- och ledsagarservice SoL och LSS samt Teamen för Stöd och Service. Teamen har som uppdrag att utföra insatserna ledsagning/avlösning och hemtjänst/stöd i daglig livsföring riktad till förvaltningens målgrupper samt att utföra vissa insatser inom personlig assistans, LSS-boende, korttidshem med mera. Teamen kommer successivt att utökas till flera geografiskt avgränsade team.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Före erbjudande om anställning ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas tillsammans med giltig fotolegitimation.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98