OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Palmeutredningsfunktionen vid enheten för informationsförvaltning i Stockholm består idag av ett antal sekretesshandläggare som på heltid arbetar med begäran utlämning av allmän handling från den nedlagda Palmeutredningen. Palmeutredningen lades ner juni 2020 och sedan dess har nästan 700 begäran kommit in till polisen.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förehållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Höga krav ställs på kvaliteten på utförda prövningar och att arbeta för enhetliga bedömningar mellan olika begäran. I huvudsak omfattar uppdraget tjänstemannaprövningar, men även myndighetsbeslut kan förekomma. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning.
högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor, arkivvetenskap eller motsvarande, eller med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
god datorvana
Vi ser det som meriterande om du också har:
praktisk erfarenhet av sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen
genomfört notarietjänstgöring
erfarenhet av juridiskt arbete
erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktionen
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
I din ansökan vill vi att du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A067.205/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din intresseanmälan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.