Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg - Tidsbegränsad

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg - Tidsbegränsad

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar närmare 800 medarbetare med ansvar för ett flertal viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt samt arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att vara garanten för rättssäkerhet i myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället samt att säkra myndighetens informationshantering.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den utlysta tjänsten är förlagd till Informationsförvaltning 1 vid Rättssektion Väst med placering i Göteborg. I gruppen arbetar idag 2 arkivarier, 3 arkivhandläggare, 2 sekretesshandläggare, ett ledningsstöd och en gruppchef. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt, men också en stor del förvaltningsärenden och andra administrativa handlingar förvaras i våra arkiv.
Du kommer till en arbetsplats där digitalt arbetssätt och IT-baserat arbete utgör en självklar del av vardagen. Polismyndigheten tillämpar medarbetardrivet utvecklingsarbete som syftar till att öka din delaktighet och ditt inflytande som medarbetare. Som sekretesshandläggare får du möjlighet att jobba i en spännande myndighet i en viktig funktion där engagemang, effektivitet och servicekänsla är grundläggande.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning, ha kontakt med allmänheten samt att besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Höga krav ställs på kvaliteten på utförda prövningar och att arbeta för enhetliga bedömningar mellan olika begäranden. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättssektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
Eftergymnasial utbildning inom juridik, arkivvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten eller väl dokumenterad arbetslivserfarenhet av relevanta arbetsuppgifter på hög nivå
Erfarenhet av arbete inom myndighet eller offentlig sektor
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
God datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Juristexamen
Praktisk erfarenhet av att ha arbetat med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen
Erfarenhet av att arbeta inom polismyndigheten eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktionen

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en mycket god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Henrik Svensson via mail henrik-k.svensson@polisen.se eller på tfn 072-515 24 78.
Undrar du något om rekryteringsprocessen vänligen kontakta ansvarig HR-konsult: Daniela De Santi via mail daniela.de-santi@polisen.se
Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, Saco-S, tfn 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Pär Renberg, Fackförbundet ST, tfn 072-246 52 37
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Särskild visstidsanställning (12 månader)
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare

I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter för den här tjänsten. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 19 april 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A196.142/2023 i mailets ärendemening.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontrollenligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer A196.142/2023via post till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Postadress

Stampgatan 34
Göteborg, 41101

Liknande jobb


Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

Beslutsfattare till medborgarskapsprövning

14 november 2024