Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg, vikariat

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg, vikariat

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en sekretesshandläggare för ett föräldravikariat till vår grupp på Rättsavdelningen i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet.


Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består av att ta emot, diarieföra, arkivera, vårda och lämna ut handlingar. Sekretesshandläggarens huvuduppdrag är att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i region Väst. Arkivbestånden består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från år 1965 till nutid. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp består idag av 8 personer, arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.

Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· eftergymnasial utbildning inom juridik
· god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
· goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system


Vi ser det som meriterande om du också har:
· goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess samt annan central lagstiftning för offentlig förvaltning
· erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
· erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för tjänsten


För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Henrik Svensson, henrik-k.svensson@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg, isabelle.nyberg@polisen.se


Fackliga företrädare
SACO, Andreas Johansson, 0730841301
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27


Övrig information
Anställningsform: Vikariat c:a 1 år
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 27/5 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A296.081/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten - Göteborg City - S Göteborg
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 maj 2022
  • Ansök senast: 27 maj 2022

Postadress

Stampgatan 34
Göteborg, 41101

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024