Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Östersund

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Östersund

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Gruppen rättstillämpning består av jurister och sekretesshandläggare, där huvuduppdraget för sekretesshandläggarna är att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förehållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god datorvana

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du också har:
erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid.
goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess
erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen

Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Ulrika Sundqvist 010-568 25 39
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Thomas Blomgren, thomas.blomgren@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Fredrik Bergh, tfn 010-563 91 37Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Östersund
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning, med registerkontroll, enligt säkerhetskyddslagen, kommer genomföras före anställningen.
Ansökan
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 211020 ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A552.000/2021 mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A552.000/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Sök jobbet
Ansök via e-post

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten - Östersund
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 oktober 2021
  • Ansök senast: 20 oktober 2021

Postadress

Fyrvallavägen 4
Östersund, 83139

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024