Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm

Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en av tio nationella avdelningar inom Polismyndigheten. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättsenheterna arbetar drygt 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering. Enheten för informationsförvaltning ansvarar för att styra och utveckla verksamheten inom arkiv, registratur och e-tjänster.
Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Stockholm. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1920 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår. Vår grupp består idag av 9 personer, arkivarier, arkivhandläggare och sekretesshandläggare.


Arbetsuppgifter
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom sektionen.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Minst 6 månaders eftergymnasial utbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• Goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
• Högskoleutbildning om minst 180hp/120p innefattande minst 60hp/40hp arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
• Minst 1 års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning enligt offentlighets- och sekretesslagen
• Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för tjänsten


Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare har du en god analytisk förmåga, du är ansvarstagande och arbetar på ett noggrant sätt. Du är mån om att ge bra service och är positiv och lösningsfokuserad som person. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Övrigt
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 4 september 2022. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C98480/2022 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.


Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 augusti 2022
  • Ansök senast: 4 september 2022

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

Kommunarkivarie till kansliavdelningen i Värmdö kommun

20 december 2024

21 november 2024

Arkivarie socialförvaltningen

Arkivarie socialförvaltningen

3 december 2024

Expert inom området arkivering

Expert inom området arkivering

12 november 2024