OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker en sekretesshandläggare som är serviceinriktad, lösningsfokuserad och noggrann till Rättstillämpning, Rättsenhet Nord
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden och informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av över 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Gruppen rättstillämpning består av jurister och sekretesshandläggare, där huvuduppdraget för sekretesshandläggarna är att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
· god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
· god datorvana
Vi ser det som meriterande om du också har:
· erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning i närtid.
· goda kunskaper om lagstiftning rörande offentlighet och sekretess
· erfarenhet av handläggning av utlämnandeärenden enligt tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Ulrika Sundqvist 010-568 25 39
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Thomas Blomgren, thomas.blomgren@polisen.se
Fackliga kontaktpersoner
Saco-S: Andreas Johansson, 0730841301; Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10; Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010 5677092; Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Sundsvall,
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 25/1 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A005.184/2022 i mailets ärendemening.