OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag. Nu söker vi tre sekretesshandläggare för en spännande och utmanande roll till informationsförvaltningsgruppen, på Rättsavdelningen.
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.
Rättsenheten i region Syd består av 6 förvaltningsrättsgrupper, 2 rättstillämpningsgrupp och 3 informationsförvaltningsgrupp i vilken sekretesshandläggarfunktionen ingår.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten hanterar årligen ett stort antal förfrågningar om begäran om allmänna handlingar. Arbetsuppgiften innebär i första hand beredning och sekretessprövning om efterfrågade handlingar kan lämnas ut. Du arbetar med ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Det kräver flexibilitet där du vid hög arbetsbelastning förväntas arbeta tillsammans med övriga medarbetare inom rättsenheten. I funktionen kan det förekomma ytterligare arbetsuppgifter inom ramen för rättsenhetens uppdrag.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Det är meriterande om du har:
Juridisk erfarenhet inom offentlig förvaltning
Erfarenhet av handläggning inom offentlig förvaltning
Erfarenhet av arbete inom ramen för Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktionen
Personliga egenskaper
Vi kan erbjuda en omväxlande och mångfacetterad roll vilken dock ställer höga krav på dina personliga egenskaper. Du har förmågan att kunna arbeta självständigt såväl som i team. I långsiktiga komplexa uppgifter, kunna ha en naturlig fallenhet för att snabbt kunna byta fokus och vara lösningsorienterad, för att hantera aktuella frågor här och nu. Dina kollegor beskriver dig som analytiskt lagd, ansvarstagande, noggrann och serviceinriktad.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Sara Perera Jönsson, assistent Informationsförvaltning Syd, Malmö. Tfn: 072- 233 74 98, Mail: sara.perera@polisen.se
Alfredh Öhrnberg, HR-konsult Rekrytering & Bemanning. Mail: alfredh.ohrnberg@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, tfn: 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Pär Renberg, tfn: 072-246 52 37
Övrigt
I denna rekrytering görs löpande urval.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Lund
Arbetstid: Dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15:e maj 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A259.232/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!