Sekretesshandläggare till rättsenhet Bergslagen

Sekretesshandläggare till rättsenhet Bergslagen

Arbetsbeskrivning

Sekretesshandläggare till rättsenhet Bergslagen
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu sekretesshandläggare till rättsavdelningen med placering vid rättsenhet Bergslagen. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 800 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, diarieföring och arkiv, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument till att handlägga ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.
Rättsenhet Bergslagen är en av rättsavdelningens sju rättsenheter och innefattar länen Dalarna, Örebro och Värmland. Vid rättsenhet Bergslagen arbetar för närvarande fem grupper inom områdena rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består av att ta emot, diarieföra, arkivera, vårda och lämna ut handlingar. Gruppen består i nuläget av 15 personer, registrator, arkivarie, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.
Arbetsuppgifter
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till rättsenhetens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion inom enheten.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
eftergymnasial utbildning inom juridik, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
minst ett års aktuell erfarenhet av ärendehandläggning från myndighet
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
goda kunskaper i Officepaketet och förmåga att sätta dig in i nya system



Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
erfarenhet av sekretesshandläggning hos Polismyndigheten


För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och du är en positiv och lösningsfokuserad person. Du kan arbeta självständigt men har också en god förmåga att kommunicera och samarbeta. Du ska uppnå en god kvalitet i dina ärenden samtidigt som ärendena ska hanteras skyndsamt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Annica Lennholm tfn: 010-567 19 66
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Eva Holmen, tfn: 072-221 95 83

Fackliga företrädare
Saco-S: Andreas Johansson, 073-084 13 01
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Örebro eller Falun
Arbetstid: dagtid, flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltning

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 28/1 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A030.488/2022 i mailets ärendemening.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A030.488/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 januari 2022
  • Ansök senast: 28 januari 2022

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

Trafikhandläggare till Mönsterås Kommun

21 november 2024

21 november 2024

GR söker processledare e-arkiv

GR söker processledare e-arkiv

21 november 2024