OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på spår, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Om jobbet
Vårt arbete bedrivs i en liten produktionsanläggning med 16 medarbetare. Vi tar emot huvudflödet av myndighetens post och digitaliserar den in i myndighetens olika ärendehanteringssystem det är höga krav på kvalitet och informationssäkerhet. Sektionen hanterar uppdrag från flera avdelningar inom Transportstyrelsen och tar ett helhetsansvar från inkommen post till att informationen finns tillgänglig för handläggare i deras system och att dokument arkiveras. Du kommer att leda en grupp av erfarna operatörer med många olika arbetsuppgifter och som har ett tydligt leveransansvar varje dag för att uppfylla förvaltningslagens krav. Våra processer går mer mot digitalisering och det är en viktig utmaning att driva framåt.
Ditt ledarskap
Som chef ansvarar du för verksamheten inom sektionen Ärendestöd och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Du jobbar också i nära samarbete med sektionschefen för korttillverkning för att bredda kompetens och planera produktion tillsammans. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med medborgare och näringsliv i fokus.
Du kommer att
• leda och utveckla vår produktionsverksamhet – planera och ansvara för de dagliga leveranserna.
• ha verksamhets-, personal- och budgetansvar inom din sektion
• planera för sektionens kompetensförsörjning, stötta medarbetarna i deras arbete och bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete
• planera och följa upp sektionens mål, leverans, kvalitet, säkerhet och budget
• verka för att alla medarbetare tydligt ser sina arbetsuppgifter och hur var och en bidrar till sektionens arbetsresultat och utveckling
• coacha medarbetarna regelbundet
• samverka med interna och externa parter.
Du måste ha
• relevant akademisk utbildning inom produktion, logistik, kvalitet eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig
• erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete inom produktionsverksamhet med höga volymer och korta ledtider
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att arbeta i en miljö med produktionsnära IT system
• erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
• erfarenhet av Lean manufacturing
• arbetat som chef i offentlig förvaltning eller myndighet
• verksamhetskunskap inom ärendehantering.
Vi vill att du
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Örebro. Tillsättning enligt överenskommelse. Vi tillämpar normalt provanställning. Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass och säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer då att genomföras.
Du är välkommen att kontakta Enhetschef Tomas Melin, 010 – 495 45 33 tomas.melin@transportstyrelsen.se].
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Ansök
Ansök via vår webbplats och bifoga ditt CV samt ett personligt brev märkt med referensnummer TSG 2022-1778. Vi behöver din ansökan senast den 27 Mars 2022. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem och kan komma att använda urvalstest.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av fem enheter: Stabsenhet, Utveckling och förvaltning, Ärende- och produktionsstöd, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Norrköping, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.