OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
läs utförligare annons på www.transportstyrelsen.se
Om jobbet
Den sektion du blir chef över tillhör strategienheten. Sektionen ansvarar för utveckling och förvaltning av bl.a. IT-system inom området skatter och avgifter för hela Transportstyrelsen. Sektionen arbetar även på uppdrag åt andra avdelningar vilket förutsätter ständig dialog.
Du kommer att
• ha verksamhets-, personal- och budgetansvar för sektionen
• leda utveckling och förvaltning av Transportstyrelsens skatte- och avgiftssystem
• leda och stödja medarbetarna i deras uppdrag
• bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete
• arbeta proaktivt med utvecklingsfrågor.
För att du ska trivas hos oss….
...behöver du kunna lyfta blicken, se helheten och tänkta långsiktigt. Eftersom du är vårt ansikte utåt ska du kunna representera vår verksamhet professionellt. Vi vill att du tar ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och visar respekt för våra olikheter.
Vi förutsätter att du har
• flera års erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar
• förmåga att skapa och bibehålla goda relationer
• relevant akademisk utbildning för verksamheten eller annan motsvarande kunskap/erfarenhet som vi bedömer likvärdig.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete då sektionen nystartas
• kunskap om utveckling och förvaltning inom IT-området
• erfarenhet av att delta i ledningsgrupp
• arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet
• kunskap om förvaltningsmodellen PM3.
Vi vill att du
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten.
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vill du veta mer?
Anställningen är tillsvidare med ett tidsbegränsat chefsförordnande och placering i Örebro. Vi vill att du börjar snarast. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta tf. avdelningsdirektör Eva Lexon på 010-495 61 02, eva.lexon@transportstyrelsen.se fram till den 21 juli och
därefter avdelningsdirektör Jan-Olov Öhrn, 010-495 62 46, jan-olov.ohrn@transportstyrelsen.se
SACO, Jonas Maran och ST, Anna Malmborg nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Välkommen med din ansökan
Vi behöver din ansökan senast den 19 augusti märkt med referensnummer TSG 2016-2242. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem.
Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 14 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Läs mer om Transportstyrelsen
Kort om skatte- och avgiftsavdelningen:
Skatte- och avgiftsavdelningen tar in skatter och avgifter. Vi besvarar frågor från allmänheten och handlägger ärenden om bland annat ägarförhållanden, fordonsskatt och trängselskatt. Vi arbetar också med ursprungskontroll vid import av fordon. Vi finns i Arjeplog, Borlänge, Visby och Örebro och har 300 medarbetare.