OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Verksamhetsbeskrivning
Polisen i Skåne ingår i ett nationellt kontaktcenter som skapades för att öka Polisens service till allmänheten. De satsningar som gjorts vid polisens kontaktcenter (PKC) har bidragit till en rationell, snabb och serviceinriktad hantering av brottsanmälningar via telefon och upplysningsverksamhet. PKC kommer under våren även att ta hand om anmälningar via Internet.
Länsoperativa avdelningen består av en planeringsstab, polisrytteriet, piketenheten, polishundtjänsten, trafikpolisen, länskommunikationscentralen och PKC Skåne. Vid avdelningen finns cirka 400 medarbetare.
PKC i Skåne har förutom anmälningsupptagning och upplysningsverksamhet även ansvar för telefonväxelverksamheten.
PKC Skåne leds av en chef. PKC består av en telefonväxelenhet och fyra PKC-grupper som finns placerade i Helsingborg, Hässleholm, Ystad och Malmö. Det lokala verksamhets- och personalansvaret finns på respektive enhet/grupp. PKC är bemannad med polisiära förundersökningsledare/granskare, civila och polisiära arbetsledare, PKC-handläggare och växeltelefonister, m.fl. Vid PKC finns cirka 100 medarbetare. Totalt hanterar PKC i Skåne cirka 250.000 anmälningssamtal och 125. 000 upplysningssamtal medan telefonväxelenheten har ca 2,5 miljoner anrop per år. Verksamheten vid PKC är förhållandevis ny och i ständig utveckling, vilket innebär att Du tillsammans med medarbetarna kommer att få vidareutveckla sektionen. Du kommer att ingå i länsoperativa avdelningens ledningsgrupp.
Arbetsuppgifter
-Som chef för PKC Skåne har du tillsammans med gruppledarna personal- och arbetsmiljöansvar för medarbetarna
-Du ansvarar för att sektionens arbete och resultat följer uppställda mål, att grupperna fullgör sin del av ansvaret samt att myndighetens intentioner och verksamhetsplan följs
-Du representerar PKC Skåne nationellt
-Du ansvarar för att planeringen och verksamheten vid PKC bidrar till att ytterligare effektivisera utredningsverksamheten
-Du ansvarar för att verksamheten drivs i enlighet med samverkansavtalet
-Du har ansvar för ekonomi- och budgethanteringen
Utbildning/Erfarenhet
Vi söker Dig som har några års dokumenterad arbetslivserfarenhet av motsvarande funktion. Det läggs stor vikt vid ditt ledarskap och din förmåga att kunna engagera medarbetarna mot uppsatta service- och verksamhetsmål. För Dig som arbetsledare skall det vara självklart att nyttja olika kompetenser vid enheten och medarbetarnas delaktighet är något naturligt och positivt för den fortsatta utvecklingen av verksamheten liksom att stödja och uppmuntra personalen.
Vi förutsätter att Du har goda kunskaper/ erfarenhet om arbetsrättliga regler och avtal. För att bli framgångsrik i Ditt arbete är det viktigt att Du kan arbeta strukturerat och du har en mycket god arbetsförmåga och stor flexibilitet
Du har stor samarbets- och kommunikationsförmåga, såväl muntlig som skriftlig, bl.a. för att garantera gott samarbete med övriga huvudenheter. Arbetet vid kontaktcentret är kundfokuserat, som chef har Du en nyckelposition för att detta fokus ständigt är aktuellt hos alla medarbetare.
Tidigare erfarenhet från call-centerverksamhet och/ eller kunskaper om den inledande förundersökningsprocessen är meriterande. Sökande bör även ha kunskaper om och intresse för modern informationshantering.
Vidare skall sökande vara utvecklingsinriktad med god förmåga till nytänkande och stor vilja att driva enhetens utvecklingsprocess.
Övrigt:
Tjänstgöringsort är Malmö.