Sektionschef Inköp och marknad, sektion Arbetsmarknadstjänster

Sektionschef Inköp och marknad, sektion Arbetsmarknadstjänster

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär en stor förflyttning och ett ökat behov av samarbete med våra partners, våra leverantörer.

För att möta detta behov rekryterar vi nu en affärsorienterad Sektionschef med placering i Solna eller Östersund som ska leda sektionen där vi upphandlar våra Arbetsmarknadsutbildningar, förberedande utbildningar samt tjänster inom arbetslivsinriktad rehabilitering. Sektionen är en systersektion till sektion Matchningstjänster som upphandlar och förvaltar våra matchningstjänster.

Enhetens uppdrag
Arbetsförmedlingens avdelning Inköp och marknad har idag ca 220 medarbetare och svarar för anskaffning, utveckling och förvaltning av myndighetens avtal. Avdelningen ansvarar för samtliga upphandlingar inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem) samt det kategoristyrda arbetssättet där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Den totala omsättningen på anskaffningar av varor och tjänster i myndigheten uppgår i dagsläget till ca 7 miljarder kronor/år.

Enheten Arbetsmarknadstjänster är uppdelad i två sektioner, sektion arbetsmarknadstjänster samt sektion matchningstjänster. Enheten arbetar med upphandling och inköp av alla tjänster och utbildningar till de arbetssökande samt affärsmässig uppföljning av avtalen. Vi använder oss av ett kategoristyrt arbetssätt vilket innebär att vi arbetar tvärfunktionellt tillsammans med andra avdelningar/enheter för att utarbeta och realisera de bästa affärsmässiga inköpen för att möta myndighetens mål. Vi är ett team bestående av inköpare, strategiska inköpare och kategoriledare.

Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets-, budget- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar, rapporterar till enhetschef och ingår i affärsområdets ledningsgrupp. Du leder en sektion med ca 15 inköpare och strategiska inköpare som är baserade i huvudsak i Solna men också på fler orter. Tillsammans med affärsområdets ledningsgrupp sätter du upp mål, utvecklar enheten samt följer upp resultat. Uppdraget innebär att kvalitetssäkra och besluta kring upphandlingsdokument och affärsrelaterade leverantörsinteraktioner. Ett ytterligare viktigt ansvar är att skapa engagemang för nya metoder och tekniska lösningar.

Du har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din sektion och i god samverkan med fackliga parter. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap. 

Kvalifikationskrav                                                                          
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram

Samt:

- Erfarenhet av inköps- och/eller upphandlingsarbete inom offentlig eller privat sektor
- Goda kunskaper inom Lagen om offentlig upphandling och/eller Lagen om valfrihet
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation

Övriga meriter
- Aktuell erfarenhet som chef med personalansvar samt arbetat med budget, verksamhets- och personalutveckling
- Erfarenhet av arbete i en affärsinriktad roll
- Erfarenhet inom det kategoristyrda arbetssättet
- Kunskap inom arbetsmarknads- och/eller utbildningsområdet
- Kunskap om myndighetsstyrning


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling

Övrig information
Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna eller Östersund, andra orter kan diskuteras.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, förtroendearbetstid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av ca 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-11-19.

Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor. För att du ska få en rättvis och korrekt bedömning är det viktigt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. 

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen.

Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024

18 september 2024

12 september 2024