Sektionschef inom digitala kundmötet

Sektionschef inom digitala kundmötet

Arbetsbeskrivning

Skatteverket har redan ett av myndighetssveriges bästa digitala kundmöte, det behöver dock bli ännu bättre.

Därför söker vi nu en sektionschef till vårt ledningsteam som vill vara med och driva arbetet med att utveckla kundupplevelsen ytterligare i Skatteverkets digitala kundmöte, med utgångspunkt i företagares och privatpersoners behov och situation. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa värde med fokus på kunden, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Du är chef för en av fyra sektioner på tjänsteutvecklingsenheten på Kundmötesavdelningen.
Du har personalansvar för ca 15 medarbetare, ingår i enhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Tjänsteutvecklingsenheten driver, planerar och samordnar utvecklings- och förvaltningsaktiviteter på avdelningsnivå. Vi arbetar med ett agilt arbetssätt med stöd av ramverket Safe. På sektionen arbetar vi med utveckling av Skatteverkets digitala kundmöte och inom sektionen finns kompetens bland annat inom UX. Du bidrar till att skapa en positiv arbetsmiljö som uppmuntrar till samarbete och kreativitet. 
Din placeringsort är Sundbyberg eller efter överenskommelse.

Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde
- ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag
- ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt
- kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband, avgränsa och förmedla information
- ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra.

Du ska även ha:

- ha högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) eller flera års aktuell erfarenhet av arbete inom tjänsteutvecklings-/verksamhetsutvecklingsområdet
- ha aktuell erfarenhet i en ledande roll inom kundbehovsdriven tjänste-/verksamhetsutveckling
- aktuell erfarenhet som chef med personalansvar

Det är önskvärt att du har:

- aktuell erfarenhet av ledarskap i en större agil organisation
- aktuell erfarenhet av att leda arbete inom UX och tjänstedesign för digitala kundmöten
- erfarenhet av att leda personal som arbetar utifrån ett teambaserat arbetssätt och av att leda virtuellt på distans

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat i tre år, med möjlighet till förlängning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Liknande jobb


23 december 2024

Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024