OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverkets IT-avdelning är en av Sveriges största, med en stor och komplex IT-miljö. IT-avdelningen ansvarar för utveckling, drift, förvaltning och underhåll av Skatteverkets IT-system. IT-avdelningen erbjuder dig goda utvecklingsmöjligheter och en chans att utvecklas mot ett stort antal roller inom en bred och varierad IT-miljö. IT-avdelningen siktar högt och når goda resultat, alltid utifrån Skatteverkets värdeord: offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som sektionschef på IT-avdelningen innebär du ansvarar för att tillhandahålla, säkra och utveckla rätt kompetens till förvaltnings- och utvecklingsuppdrag inom Skatteverkets IT-avdelning. Du har personal- och budgetansvar för din sektion. Du har ett nära samarbete med dina chefskollegor på Östersundskontoret och tillsammans ansvarar ni för kontorets leveransförmåga och utvecklar medarbetarna i linje med verksamhetens behov. Du samverkar också med övriga sektionschefer inom Kompetenscenterenheten, som finns på sex orter i landet, för att utveckla kompetens och arbetssätt med ett helhetsperspektiv för applikationsområdet. Ditt ansvar för resurssäkringen innefattar också att hantera externa konsulter.
Du deltar i arbetet med utveckling av kompetensnätverk och du ansvarar för byggandet av strukturkapital i form av till exempel arbetssätt och erfarenhetsåtervinning. Du marknadsför sektionens kompetensområde internt och utvecklar goda relationer med externa leverantörer. Du ingår i Kompetenscenterenhetens ledningsgrupp och bidrar aktivt till vår verksamhetsutveckling och att vi uppfattas som en attraktiv arbetsgivare.
Kompetenscenterenheten ansvarar för att tillhandahålla kompetens och resurser inom systemutvecklingens alla discipliner, från kravanalys och projektledning till utveckling och test. Uppdragen finns inom både förvaltning och utveckling på Skatteverkets IT-avdelning.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har en relevant högskoleutbildning om minst 120p/180 hp
• har flerårig ledarskapserfarenhet inom en IT-verksamhet
• har erfarenhet av applikationsutveckling och/eller förvaltning
• har dokumenterad erfarenhet av budgetansvar
• har erfarenhet av verksamhetsutveckling
• har erfarenhet av att bygga goda och långsiktiga relationer med beställare och andra samarbetspartners
• känner stort ansvar för att bidra till helheten
• är resultatinriktad och drivande
• är initiativrik och utvecklingsinriktad
• är stabil och trygg i din roll som ledare och arbetsgivare
• har engagemang, kan entusiasmera och skapa goda förutsättningar för medarbetare i deras arbete
• har god förmåga att samarbeta, förhandla och hitta flexibla lösningar
• är tydlig och lyhörd i din kommunikation
Det är meriterande om du
• har arbetat som konsultchef med kund- och leveransansvar
• har erfarenhet av agila arbetsmetoder.
Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.
Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.
Vid frågor kontakta gärna:
Eva Ståhlberg, enhetschef, 010-574 83 78
Maria Svantesson, HR-konsult, 010-574 9 110
Susanne O´Konor, Saco, 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, ST, 010-574 89 75