Sektionschef, Jönköping

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som sektionschef till skatteupplysningen i Jönköping innebär främst att leda, planera och följa upp verksamheten inom sektionen. Du har resultatansvar, vilket innebär att uppnå fastställda mål inom givna ramar och enligt våra riktlinjer och policyer. Du har också personalansvar för sektionens medarbetare. Du skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete och utveckling. Du stödjer och utvecklar medarbetarna genom ett synligt, tydligt och situationsanpassat ledarskap. Din sektion består av ca 20 medarbetare. Du samverkar med övriga sektionschefer och ingår i kontorets ledningsgrupp.

I arbetet ingår även att arbeta för ett starkt förtroende och anseende för Skatteverket som myndighet, samverkanspartner och arbetsgivare samt att visa handlingskraft, engagemang och motivation för arbetet som chef hos oss.

Skatteupplysningens uppgift är att besvara medborgarnas allmänna frågor om skatt och folkbokföring. Det är ett brett verksamhetsområde och präglas tydligt av ett kundorienterat förhållningssätt. Det ställer höga krav på flexibilitet och säkert ledarskap med en god förmåga att skapa bra förutsättningar för medarbetarna samt service åt medborgarna.

Skatteupplysningen i Jönköping har 2 sektioner med ca 40 medarbetare. Sektionerna ingår i Skatteupplysningens kontor 1 som är fördelat på 4 orter med totalt ca 180 medarbetare.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som motsvarar vår ledarprofil, dvs


• har högskoleutbildning med minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt flera års kvalificerad erfarenhet av arbete inom Skatteverket
• har chefserfarenhet  
• tar på dig en ledande roll och fattar tydliga beslut
• har självkännedom, personlig mognad och empatisk förmåga
• kommunicerar tydligt och klart, lyssnar och skapar dialog
• ger medarbetare tydlig återkoppling på arbetsprestationer
• är engagerad och handlingskraftig
• har servicekänsla
• har förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv
• stödjer, uppmuntrar och inbjuder till samarbete både inom och utom kontoret
• agerar lugnt och stabilt samt hanterar de förväntningar som ställs i chefsrollen.

Det är meriterande om du har ledarerfarenhet från statlig verksamhet och att leda verksamhet inom relevant kundserviceområde.

I rekryteringen till chefsbefattningar inom Skatteverket söker vi personer som resultat- och målinriktat kan leda och fatta beslut och som är stabila och trygga i sin roll som ledare och arbetsgivare. Att vara utvecklingsorienterad är viktigt, liksom att ha god förmåga att stödja och samverka. Våra chefer behöver ha mycket goda kommunikativa färdigheter.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper, förmågor och motivation.

Anställningen är tills vidare men förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat och omprövas efter 3 år.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vi kommer att intervjua för tjänsterna i början av september.

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 juli 2015

Liknande jobb


23 november 2024

22 november 2024

22 november 2024

Customer Care Manager to Samsung

Customer Care Manager to Samsung

22 november 2024