OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi får samhället att fungera för människor på väg, på räls, i luften och på sjön. Därför behöver vi den bästa kompetensen. Vårt uppdrag är viktigt och har betydelse i vardagen – både för privatpersoner och företag. Vi är en arbetsplats där våra olika kompetenser samarbetar för att utveckla vår verksamhet.
Hos oss tar vi ansvar, behandlar alla på ett bra sätt och har respekt för olikheter. Som medarbetare bidrar du till en hållbar framtid.
Ditt framtida arbete
Vi söker en sektionschef till avdelning Fordonsinformations kundtjänst. Här hanteras ärenden gällande trängsel- och fordonsskattefrågor. I Visby finns tre sektioner med cirka 20 medarbetare i varje sektion som leds av var sin sektionschef. Du kommer ansvara för din sektion men kommer jobba i nära samarbete med övriga sektionschefer i Visby.
Ditt uppdrag som chef på Kundtjänstenheten innebär att du tillsammans med medarbetarna på din sektion ska ge privatpersoner och företag det de behöver för sitt fordonsägande. Du kommer i din roll som chef ge medarbetarna optimala förutsättningar i för arbete genom ett coachande ledarskap med tydliga ramar.
Enheten består av nio kundtjänstsektioner, lokaliserade i Visby, Borlänge, Arjeplog och Örebro, samt en tionde sektion för planering och uppföljning. Sektionscheferna blir ditt stöd och bollplank i din roll som ledare hos oss och ni ingår i samma ledningsgrupp. Enhetschefen är placerad i Örebro.
Dina framtida arbetsuppgifter
Som chef ansvarar du för verksamheten inom din sektion och du arbetar aktivt med personal-, budget- och arbetsmiljöfrågor. Du leder och skapar goda förutsättningar för medarbetarna i deras arbete och företräder arbetsgivaren. Som chef på Transportstyrelsen deltar du aktivt i ledningsgrupparbete där du ska bidra till att både den egna verksamheten och Transportstyrelsen utvecklas på ett positivt sätt inom ramen för vårt uppdrag med privatpersoner och företag i fokus.
Du måste ha
• jobbat inom verksamhet med kundservice alternativt en verksamhet med större ärendeflöden
• relevant akademisk examen eller motsvarande kunskaper som vi bedömer likvärdiga förvärvade på annat sätt
• erfarenhet av att ha arbetat som chef med personal-, arbetsmiljö-, budget- och verksamhetsansvar under minst tre år
• erfarenhet av att leda utvecklings- och förändringsarbete
• lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du också har
• erfarenhet av att arbeta i en ledningsgrupp
• arbetat som chef i statlig förvaltning eller myndighet.
Vi vill att du
• är förändringsinriktad och mål- och lösningsfokuserad
• är drivande och har en helhetssyn
• är strategisk, strukturerad och analytisk i ditt arbetssätt
• är initiativrik och entusiasmerande
• har god förmåga att fatta beslut
• är lyhörd, har en god kommunikativ förmåga och vågar ta diskussion för verksamhetens bästa
• har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla goda relationer både inom Transportstyrelsen och utanför myndigheten.
• har god förmåga att skapa engagemang hos medarbetarna
• har öppet sinne, nyfikenhet och vilja att utveckla och utvecklas i takt med verksamhetens förändring.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare med placering i Visby. Vi tillämpar normalt provanställning.
Du är välkommen att kontakta enhetschef Magnus Johansson på 010-495 61 52, magnus.johansson2@transportstyrelsen.se
Saco, Astrid Edlund och ST, Jannike Jansson, nås via vår växel på 0771-503 503.
Vi vill inte att annonsörer och bemanningsföretag kontaktar oss.
Vi är nyfikna på vem du är, vad du kan och vad du vill. Därför behöver vi din ansökan senast den 9 februari märkt med referensnummer TSG 2022-389. Du ansöker via vår webbplats och vi vill att du bifogar ditt CV och ett personligt brev. Vi gör första urvalet utifrån de frågor som du får svara på i vårt e-rekryteringssystem. Vi kan komma att använda urvalstest i vår urvalsprocess.
Välkommen att bli vår nya kollega!
Kort om Transportstyrelsen
Antal anställda:
Ca 1 870.
Verksamhetsområden:
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Verksamhetsorter:
Vi har medarbetare på 12 orter i landet. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Huvudkontoret ligger i Norrköping.
Kort om avdelning Fordonsinformation
Avdelning Fordonsinformation består av fem enheter: Stabsenhet, Utveckling och förvaltning, Ärende- och produktionsstöd, Utredning och Kundtjänst. Vi är cirka 440 medarbetare och finns i Örebro, Borlänge, Norrköping, Arjeplog och Visby.
Vi arbetar med att ta in skatter och avgifter samt ansvarar för fordonsregistrering. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort.