OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Sektionen ligger under avdelning Investeringsprojekt och du ingår i den ledningsgruppen. Sektionschefen leder en portföljsektion med hjälp av biträdande sektionschef, projektledare, programledare, controller och administratörer. Sektionschef och biträdande sektionschef har tillsammans fullt personalansvar för medarbetarna på den egna sektionen, för projektens organisation och bemanning, för projektens och programmens leveranser samt ekonomiskt planerings-, budget- och resultatansvar.
Avdelningen ansvarar för ca 200 olika investeringsprojekt vilka spänner i omfattning mellan 10 mkr till 10 mdr kr. Vi befinner oss i en intensiv utvecklingsfas där ditt uppdrag både innebär framdrift av pågående projekt mot beslutade mål, men även utveckling och implementering av effektivare arbetssätt. Sektionschefen har även rollen sponsor för de i sektionen ingående programmen och projekten, vilket innebär att du, ihop med din styrgrupp, fattar relevanta styrningsbeslut.
På avdelning Investeringsprojekt blir du en del av ett mycket engagerat och kompetent ledningsteam med vilja att ta nästa steg för verksamhetens utveckling. Vi fokuserar under 2020-21 på att stärka vårt arbetsmiljöarbete, vårt miljöarbete, vår digitala projektmiljö samt vår planeringsförmåga.
Ditt uppdrag inkluderar bland annat:
bidra till avdelningens och sektions framdrift och resultat genom att bidra till avdelningens verksamhetsutveckling och leda tilldelade övergripande utvecklingsuppdrag
leda din portföljsektion med hjälp av biträdande sektionschef gällande bemanning kompetens och arbetsmiljö
planera, leda och följa upp projektens framdrift relaterat till ekonomi, tid och innehåll/kvalitet
samverka med intressenter såsom Stockholms stad, Regionens kommuner och Trafikverket, Swedavia etc
såsom trafikförvaltningens representant leda förhandlingar och agera ombud gentemot fastighetsägare, leverantörer, entreprenörer
rapportera framdrift, risker och åtgärdsförslag i sektionens projektportfölj till trafikförvaltningens ledningsgrupp
initiera och presentera beslutsärenden som behöver behandlas av avdelningens ledningsgrupp, trafikförvaltningens ledningsgrupp eller regionfullmäktige.
Vad vi kan erbjuda dig
Enligt våra medarbetare är vår samlade kompetens och det gemensamma engagemanget utmärkande för vår verksamhet. Här finns också chefer och ledare som jobbar för att skapa och bibehålla ett öppet klimat. Tillsammans bidrar vi till Stockholms samhällsutveckling genom att bygga och utveckla en hållbar, modern och tillgänglig kollektivtrafik för 2,3 miljoner invånare. Vårt uppdrag – den gemensamma resan.
Hälsa och motion är viktigt för oss. Förutom friskvårdsbidrag anordnar vi Hälsospåret två gånger per år, vår friskvårdssatsning som innehåller en rad olika hälsofrämjande aktiviteter.
Fler förmåner som anställd:
SL Access-kort
Löneväxling till pensionen
Flextid
Goda möjligheter till kompetensutveckling
Hälsoundersökning vartannat år
Vi sitter i trevliga lokaler på Västra Kungsholmen. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken.
Vad vi söker efter
Vi söker efter någon som utmanar och utvecklar och inte räds att hitta nya metoder eller prova något nytt. Exempelvis successivprincipen inför investeringsbeslut, design to cost samt strategisk målstyrning.
Vidare har du:
erfarenhet av stora infrastrukturprojekt som entreprenör
erfarenhet av större offentliga upphandlingar inom infrastruktur
flerårig erfarenhet av medverkan i en strategisk ledningsgrupp
erfarenhet av förändringsarbete i en stor organisation
flerårig dokumenterad arbetslivserfarenhet från bygg- och anläggningsbranschen, till exempel i rollen som avdelnings- eller distriktschef
operativ erfarenhet av att leda verksamheter med stora projekt
högskoleexamen inom relevant inriktning (väg och vatten, lantmäteri, industriell ekonomi, samhällsbyggnad) eller motsvarande yrkesutbildning
ledarskapsutbildning och mycket god skrivförmåga, presentationsteknik samt språkliga kunskaper i svenska och engelska
Du är fullständigt trygg med affärsfrågor, beslutsberedningar, planering uppföljning och personalutveckling och har god kännedom om offentlig verksamhet och politiskt styrda organisationer.
Startdatum enligt överenskommelse.
Information och ansökan
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Karin Svingby, tfn 08 686 3033 För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Jannica Chinos, tfn 08-686 3674. Vi använder tester för att säkra objektiva bedömningar i samband med urval. Ansökan sker via vår hemsida, vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via e-post.
Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande. Sista ansökningsdag är 2020-06-01. Vi ser fram emot din ansökan!
Fackliga kontaktpersoner
Mounir Ainholm, SACO, tfn 08-686 36 52
Arne Grundberg, Vision, tfn 08-686 18 88
Webb och sociala medier
För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida www.sll.se/tfjobb. Du hittar oss också på Linkedin.
Nyckelord: chef, ledare, ledarskap, utveckling, ansvar, budgetansvar, personalansvar
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Magnusson
08-736 28 47
Sophia Blåvall
08-686 16 25
Erika Flodström
08-686 1822
Åsa Sönnergaard
Sophia Blåvall
Sophia Blåvall
Katarina Thomasson
08-736 11 26
Jannica Chinos
Matts Henriksson
Jannica Chinos
070-7863674