Sektionschef med utvecklingsansvar till Arvsenheten på Allmänna arvsfonden

Sektionschef med utvecklingsansvar till Arvsenheten på Allmänna arvsfonden

Arbetsbeskrivning

Kammarkollegiet, Stockholm

Vill du vara med och bidra till att goda idéer kan omsättas till en bättre tillvaro för barn, ungdomar, äldre och personer med funktionsnedsättning? Lockas du av tanken på arbete i en verksamhet med ett tydligt socialt engagemang med en förmåga att göra skillnad? Har du erfarenhet av att driva utvecklingsarbete? Då ska du läsa vidare!

Allmänna arvsfonden ärver om det saknas släktarvingar. Våra arvlåtare bidrar varje år med 800 miljoner kronor som finansierar olika arvsfondsprojekt. Arvsenhetens uppdrag är att bevaka Allmänna arvsfondens rätt genom att avveckla dödsbon på ett rättssäkert, kostnadseffektivt och etiskt sätt med respekt för den avlidne. Vi tar också ställning till testamentariska förordnanden där Arvsfonden är legal arvinge. Vid enheten arbetar omkring 18 personer – jurister, ekonomer och administratörer. Arbetsuppgifterna vid enheten förutsätter en god förmåga att driva sina egna ärenden, men också förmåga att samverka och föra dialog både inom enheten och med övriga kollegor vid Kammarkollegiet. 

Kammarkollegiet och Arvsenheten befinner sig i en stark utvecklings- och digitaliseringsfas. I syfte att skapa goda förutsättningar för både utveckling av systemstöd och intern metodutveckling förstärks nu enheten med en sektionschef. 

Som sektionschef leder du enhetens nybildade ekonomi- och administrationssektion som består av sex medarbetare. En stor del av tjänsten innebär att ansvara för planering, samordning och genomförande av enhetens utvecklingsaktiviteter. Ekonomi- och administrationssektionens medarbetare granskar redovisningar från gode män, ombesörjer att Allmänna arvsfondens arvlåtares gravplatser sköts och stödjer enhetens jurister med administrativa göromål. Du arbetsleder denna verksamhet och kommer i viss utsträckning också att arbeta operativt i ärenden på sektionen.

Som sektionschef rapporterar du till enhetschefen för Arvsenheten. Du deltar även i Arvsfondsavdelningens ledningsgrupp och bidrar till att främja helhetsperspektiv och -förståelse inom verksamheten. Du kan komma att företräda avdelningen i visst utvecklingsarbete.

Vi är en prestigelös arbetsplats och tror på att vi är bäst tillsammans. Vi erbjuder flexibla arbetstider och värdesätter att du har en fritid och ett privatliv utanför din yrkesroll för att du som anställd ska kunna prestera och samtidigt må bra på jobbet varje dag. Vi sitter i aktivitetsbaserade och nyrenoverade lokaler på Slottsbacken mitt emot Kungliga Slottet i Gamla stan.

Är du vår nya kollega?

För att nå önskat resultat i rollen som sektionschef tror vi att du har en genuin vilja att skapa bra förutsättningar för verksamheten du arbetar inom. Du har en gedigen erfarenhet av att arbeta med utvecklings- och förbättringsarbete. Du har också en förmåga att snabbt kunna sätta dig in i en komplex verksamhet med olika intressenter. Du är bra på att prioritera, både för egen del och för den verksamhet och de personer som du arbetsleder. Vi tror att du trivs i en verksamhetsnära och utvecklingsorienterad roll. Du gillar att leda medarbetarna mot uppsatta mål och du är tydlig i din kommunikation. Du är samarbetsinriktad, ansvarstagande och lösningsfokuserad, samt arbetar strukturerat och utför ditt arbete med hög kvalitet. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi söker dig som har:


• Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig
• Minst tre års erfarenhet av löpande ärendehantering inom offentlig verksamhet med fokus på ekonomi, administration eller juridik
• Aktuell erfarenhet av arbets- eller projektledning
• Erfarenhet av systematiskt utvecklingsarbete ur ett användarperspektiv
• Mycket god kunskap i svenska språket

Det är meriterande med erfarenhet av:


• Chefskap med personalansvar, företrädesvis inom offentlig verksamhet
• Utveckling av digitala arbetsprocesser, exempelvis ärendehanteringssystem eller e-tjänster
• Framtagande av styrdokument och rutinbeskrivningar

Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

https://www.kammarkollegiet.se/jobba-har/det-har-erbjuder-vi-som-statlig-arbetsgivare

Tillträde

Efter överenskommelse hösten 2022. Tjänsten är tills vidare och inleds med sex månaders provanställning.

Ansökan
Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 15 september 2022.

Kontaktpersoner

Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund, Chefspoolen, på telefon 0709-95 58 88, som hjälper oss med denna rekrytering. Det går också bra att vända sig till Arvsenhetens chef Mathias Westrell på telefon 08-700 09 66. Fackliga företrädare är Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 alternativt Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40.

Övrigt

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

www.kammarkollegiet.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Elisabeth Hammar
08-700 08 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kammarkollegiet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 augusti 2022
  • Ansök senast: 15 september 2022

Besöksadress

Birger Jarlsgatan 16 10315 STOCKHOLM
None

Postadress

Box 2218
Stockholm, 10315

Liknande jobb


23 december 2024

Funktionschef Miljöprövning

20 december 2024

Funktionschef Klimat och Miljömål

20 december 2024

20 december 2024