Sektionschef Nämnd och registrator

Sektionschef Nämnd och registrator

Arbetsbeskrivning

Ref: 20200851  

Arbetsuppgifter



I tjänsten som sektionschef har du ansvar för medarbetare och ekonomi på din sektion och med verksamhetsutveckling i fokus leder du arbetet mot fastställda mål för att säkerställa kvalitet och resultat. Du leder arbetet med ärendeberedning och nämndsadministration för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen samt övriga organ som de beslutar om. Dessa uppgifter kräver att du är väl förtrogen med gällande lagstiftning som till exempel kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagstiftningen samt GDPR. Som sektionschef koordinerar du ärenden och bedömer hur de ska beslutsplaneras och fördelas, det vill säga vilken avdelning som ska hantera ärendet och om ärendet ska skickas på remiss. Du är såväl förvaltningens som berörda politikers kanal vad avser information om till exempel beslutsplanering av ärenden. Rollen innebär också att du leder utvecklingsarbetet med en obruten digital ärendeprocess från registrering till arkivering av handlingar och ärenden. Du ingår i kanslienhetens ledningsgrupp och rapporterar till enhetschefen. Sektionen består idag av 15 medarbetare.

För att lyckas i detta uppdrag är det viktigt att styra, samordna och följa upp sektionens arbete utifrån gemensamt satta mål. Ditt ledarskap innebär att du stöttar dina medarbetare samt skapar engagemang, trygghet och delaktighet. Genom tydlighet ökar du förståelsen för hur de individuella insatserna bidrar till helheten och genom god kommunikation ger du dina medarbetare möjlighet att arbeta proaktivt och förmedlar en känsla av tillit. Du initierar och driver förändrings- och utvecklingsarbetet och ser möjligheter snarare än hinder.

Kvalifikationer



Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning mot statsvetenskap, juridik eller offentlig förvaltning alternativt annan inriktning i kombination med erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har tidigare chefs- och ledarerfarenhet samt kompetens kring digitala processer inom ärende och nämnd. Du har erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation och då gärna från kommunal verksamhet.

Som person är du utvecklingsinriktad och strategisk med god analytisk förmåga. Då du har många kontakter är det viktigt med hög integritet samt god samarbetsförmåga. Du är en lyhörd ledare som når resultat och fattar beslut utifrån en helhetssyn. Du kan inspirera och skapa engagemang hos dina medarbetare samt visa tillit och ge stöd, men också utmana i syfte att utveckla såväl medarbetare som verksamhet. En god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift är ett krav.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Urval sker löpande. Välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen


I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka?

Stadskontoret är kommunstyrelsens förvaltning och har uppdraget att leda, samordna och ha uppsikt över Malmö stads verksamheter. Förvaltningen tar fram beslutsunderlag till kommunstyrelsen och arbetar bland annat med analyser, strategisk utveckling och uppföljning. Stadskontoret ligger centralt i Malmö och har cirka 320 medarbetare.

Sektionen Nämnd och registrator är en del av enheten Kansli som även innehåller sektionerna Val och Dokument och ärendehantering. Enheten ligger under avdelning Intern ledning och stöd.

Information om tjänsten

Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 maj 2020
  • Ansök senast: 31 maj 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


18 december 2024

Biträdande rättschef

Biträdande rättschef

18 september 2024

18 september 2024