OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Företagsbeskrivning
AFRY erbjuder tjänster inom teknik, design, digitalisering och rådgivning. Vi är hängivna experter inom industri, energi- och infrastruktur, som skapar värde för kommande generationer. AFRY har en global räckvidd med djupa rötter i Norden. Tillsammans accelererar vi omställningen till ett mer hållbart samhälle.
Om rollen
Vårt affärsområde Buildings är med 1500 medarbetare en av Sveriges största aktörer inom bygg- och fastighetssektorn. Vi skapar hållbara, byggnadsrelaterade, teknik- och designlösningar för fastighetsägare, entreprenörer och industri. Med utgångspunkt i våra kvalitativa erbjudanden och produkter tillsammans med fokus på tillväxt, hållbarhet och digitalisering, ser vi många möjligheter och ljust på framtiden.
Många av våra kunder beskriver att deras största utmaningar i projekten är samordning av information, energieffektivisering, kostnadskontroll samt bra balans mellan hållbarhet och digitalisering i byggprocessens olika skeden. Vårt nya marknadsområde kommer hjälpa våra kunder att lösa dessa problem. Vi nöjer oss inte med att bara vara bäst, vi vill leda utvecklingen i branschen.
Vi stärker vår kompetens inom hantering av multidisciplinära och komplexa uppdrag och ökar vår kvalitet i kundleveransen. Den förstärkta organisationen i Buildings & BU Syd lyfter fram vårt nya PM Office och förbättrar befintlig projektstruktur med en matrisorganisation av Tjänsteägare. Vi skapar bättre förutsättningar för samverkan i komplexa uppdrag och skapar en mer affärsinriktad, flexibel och snabbfotad organisation. Vi driver kopplat till detta under 2025 en ännu starkare linje med en sund och hållbar företagskultur där vi brinner för relationer, samverkan och förändring. På Building & Project Solutions Öresundsregionen vill vi tro att vi är lite modernare, lite modigare och att vi med glimten i ögat och genom frihet under ansvar skapar en riktigt trevlig arbetsplats.
I den nya organisationen söker vi nu en strategiskt väldigt viktig ledare för våra tjänster inom Tidiga skeden, Hållbarhet och strategisk rådgivning.
Inom Project Solutions jobbar vi tvärdisciplinärt med fokus på tidiga skeden. Vi arbetar med förstudier i stora komplexa projekt, tar fram digitala verktyg för att utvärdera och säkerställa att rätt alternativ väljs, genomför konceptuell stomutredning för minskad klimatpåverkan och arbetar med hållbarhets- och digitaliseringsstrategier.
Våra tjänster inom Sustainable Building inkluderar bland annat miljösamordning där vi hjälper våra kunder med att miljöcertifiera byggnader i samtliga vanligt förekommande certifieringssystemen som t.ex. Breeam och Miljöbyggnad. Med våra tjänster inom energisamordning så hjälper vi våra kunder att uppnå de energikrav som ställs på byggnaden, vi genomför simuleringar för energi, dagsljus, inneklimat, solvärmelast m.m. I projekten jobbar vi nära med arkitekter och byggherre för att optimera fasad- och planutformning.
Vi arbetar med att minska klimatpåverkan från byggnader från tidiga skeden, genom hela projekteringen fram till färdig byggnad. Vi utför klimatsamordning, klimatberäkningar, stomoptimeringar och strategisk rådgivning. Vi kombinerar utformning med klimatberäkning och utvecklar digitala verktyg för att optimera dessa processer. Vi hjälper beställare med kravställningar i upphandlingar, sätta målgränsvärden och är drivande inom initiativ som LFM30.
I rollen som sektionschef ingår att tillsammans med Marknadsområdeschefen och Hållbarhetsansvarig BU Syd ansvara för att utveckla och driva verksamheten framåt. Det innebär att rekrytera och bygga en grupp, utveckla vår tjänsteportfölj tillsammans med våra affärsutvecklare och tjänsteägare. Du har resultat- och budgetansvar för din enhet men även som en del i helheten. I en tid av förändring ser vi möjlighet att ta våra tjänster inom strategi & hållbarhet till nästa nivå. Det innefattar att vidareutveckla sektionens leveranser gentemot kund samt att se vilka möjligheter som finns för att specialisera och/eller bredda kompetensen i gruppen. Det dagliga arbetet kommer därav att inkludera kundkontakter, rekrytering, produkt- och verksamhetsutveckling.
Kravspecifikation
För att passa hos oss i den förändring och utveckling som bedrivs just nu tror vi att du behöver vara handlingskraftig, skärpt, flexibel, självgående och analytisk. Gemensamt sätter vi målen för vår verksamhet och vi ser gärna att du är en del i att skapa vår utvecklingsplan för just din kompetens.
Vi letar efter dig som har erfarenhet inom byggprojektledning, men som också ser dig själv som en hållbarhetsledare, digitaliseringsledare eller kanske en expert inom tidiga skeden eller kostnadskalkyler. Du är nyfiken, handlingskraftig och har en stark förmåga att anpassa dig i en snabbt föränderlig värld. Hos oss kommer du att spela en avgörande roll i att forma framtidens hållbara och digitala byggprojekt.
En bakgrund som konsult eller beställare med specialistkunskap inom hållbarhet, digitalisering eller kostnadsstyrning.
3-5 års erfarenhet inom byggbranschen och en god förståelse för dess olika aktörer och processer.
Erfarenhet av att leda och inspirera team, oavsett om det varit i en chefsroll eller i en ledande projektroll.
En stark passion för hållbarhet och digitalisering – och förmågan att kombinera dessa i praktiken.
Personliga egenskaper som värdesätts i denna roll är handlingskraftig, flexibel, självständighet och att du är nyfiken.
Denna anställning innebär placering i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen.
Detta är mer än bara en chefsroll – det är en möjlighet att påverka framtidens byggprocesser och driva förändring på riktigt. Om du, liksom vi, tror att framtidens byggande handlar om att förena hållbarhet med digitalisering, och du vill vara en del av en organisation som vill vara i framkant för dessa förändringar – då ser vi fram emot att höra från dig!
Ytterligare information
Sista ansökningsdag 2024-11-25. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktperson för frågor:
Karin Bühler, Market Area Manager
karin.buhler@afry.com
Den här rekryteringen sköts internt av oss på AFRY och vi undanber oss vänligen kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
På AFRY driver vi förändring i allt vi gör. Vi anser att förändring sker när modiga idéer möts, när vi samarbetar, skapar innovation och omfamnar kreativa lösningar, det är så vi skapar framtiden. Vi söker konstant kvalificerade kandidater som vill ansluta sig till våra inkluderande team runt om i världen. Bli en del av oss och påskynda den gröna omställningen