OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Transportregisteravdelningen förvaltar och utvecklar register inom transportområdet. Vi tar fram e-tjänster och tillverkar olika kort och certifikat, till exempel körkort. Vi arbetar myndighetsövergripande för en effektiv och rättssäker informationsförvaltning. Vi finns i Borlänge, Norrköping, och Örebro och har ca 150 medarbetare.Om enheten
Registratur- och arkivenheten arbetar för att Transportstyrelsens ärende- och dokumenthantering sker rättssäkert, effektivt och med god tillgänglighet för medborgare och företag.
Dina arbetsuppgifter
Som chef i Transportstyrelsen måste du ha förståelse för hela verksamheten och dess styrning samt ansvara inte bara för den egna verksamheten utan även ta hänsyn till helheten.
Du ingår i enhetens ledningsgrupp, tillsammans med de övriga två sektionscheferna som tillhör enheten, och bidrar till att utveckla enheten. Utifrån en helhetssyn på myndighetens uppdrag, de transportpolitiska målen och med ett medborgar- och näringslivsperspektiv ser du till att din sektion utför sitt uppdrag i enlighet med myndighetens vision, verksamhetsidé och värdegrund. Inom enheten finns arkiv- och registratursamordnare som har sakansvar och utgör stöd till cheferna.
Som sektionschef kommer du att leda verksamheten inom sektionen med ansvar för dess leverans mot målen enligt Balanced Scorecard. Du ansvarar för utvecklingen av både sektionens verksamhet och dess medarbetare mot uppsatta strategier. Du kommer att rapportera till enhetschefen.
Som chef har du verksamhets-, personal-, budget- och arbetsmiljöansvar för din sektion och dess 7 medarbetare.
Din bakgrund
Du ska ha ledarbakgrund som chef eller på en chefsliknande befattning och en akademisk examen gärna med inriktning mot arkiv- och dokumenthantering eller annan för området relevant utbildning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med arkiv- och dokumenthanteringsfrågor, gärna från den statliga sektorn. En självklar förutsättning är intresse för utveckling av verksamhetsfrågor i riktning mot elektronisk ärende- och dokumenthantering.
Du är målfokuserad, lösningsorienterad, förändringsinriktad och har helhetssyn i det du gör. Vi förutsätter att du är strukturerad, analytisk och har en god förmåga att planera och följa upp verksamheten och medarbetarna. Du har en god förmåga att fatta beslut.
Du har en hög social förmåga och en god kommunikativ förmåga då rollen innebär kontakter både inom och utom Transportstyrelsen. Du ska också ha förmåga att motivera och skapa engagemang. Det är viktigt att du förstår myndighetsrollen och att du lever upp till Transportstyrelsens värdegrund; Engagerad, Begriplig och Pålitlig.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Anställningsvillkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning med ett tidsbegränsat chefsförordnande. Vi tillämpar normalt provanställning och har individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i Örebro.
Transportstyrelsen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.
Vill du veta mer?
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Gunilla Roos, chef registratur- och arkivenheten, 0733-92 08 67, gunilla.roos@transportstyrelsen.se
Fackliga kontaktpersoner
För SACO, Bo Törnqvist och för ST, Anna Malmborg som båda nås via vår växel 0771-503 503.
Din ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2013-11-15 via vår webbplats. När du ansöker ingår det att besvara urvalsfrågor. Bifoga ditt CV där du beskriver relevant arbetslivserfarenhet och utbildning samt ett personligt brev.
I rekryteringsprocessen kommer vi att använda oss av test som urval.
Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har Transportstyrelsen noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.