OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ref: 20220027
Arbetsuppgifter
I handlingsplanen för heltid som norm ingår det politiska uppdraget att minska antalet timavlönade. Som ett led i detta ska vi med din hjälp bygga ett resursteam.
Resursteamet ska bestå av tillsvidareanställd och utbildad personal som arbetar heltid. Du ska bygga upp en verksamhet där du tillsammans med en koordinator ska säkra verksamhetens akuta bemanningsbehov. Du kommer att ha ansvaret för, och mandatet till, att i samråd med avdelningens ledningsgrupper samt fackliga organisationer, bygga upp nödvändiga regelverk för prioriteringar när resurser inte räcker till. Du kommer att bygga upp en kompetensbank som stödjer matchningen av verksamhetens behov och kompetens hos medarbetarna. Vilket innebär att du aktivt kommer att arbeta med bemanning och administration.
I det dagliga löpande arbetet har du ekonomi-, personal-, arbetsmiljö-, kvalitéts- och kompetensutvecklingsansvar för den personal som ingår i din verksamhet. I ditt chefsuppdrag är du ansvarig för 14 stödassistenter/stödpedagoger och en koordinator. Du blir även chef för tre administrativa chefsstöd med separat uppdrag.
I ditt uppdrag kommer du att arbeta nära koordinatorn för resursteamet med stöd från din chef, kollegor, och från förvaltningens stabsavdelningar. I funktionsstödsförvaltningen och Malmö stad erbjuds även kommungemensam arbetsmiljöutbildning, mentorskap och ledarskapsdagar. Vi tillämpar flextidsavtal och erbjuder friskvårdsbidrag samt möjlighet att semesterväxla.
Kvalifikationer
Vi söker dig med kandidatexamen om minst 180 högskolepoäng. Socionomexamen eller annan examen arbetsgivaren finner relevant för uppdraget, såsom exempelvis examen med inriktning pedagogik, organisation, ledarskap eller arbetsrätt. Meriterande är om du utöver din kandidatexamen har utbildning eller arbetslivserfarenhet inom personalekonomisk redovisning.
För att du ska trivas och lyckas med ditt uppdrag har du tidigare erfarenhet av att leda inom socialt arbete och kunskap om lagrummen LSS och SoL. Med god kommunikativ förmåga och med ett tillitsbaserat ledarskap arbetar du lösningsfokuserat och aktivt mot verksamhetsmålen. Erfarenhet inom arbetsmiljö samt goda kunskaper om centrala kollektivavtal och allmänna bestämmelser ser vi som en självklarhet. Du besitter förmågan att på egen hand driva ett kvalificerat administrativt arbete. Kan du här även lägga till erfarenhet av att bygga en organisation från grunden och har kunskap om dygnet runt verksamhet, dess bemanning och/eller akutbemanning kan du vara den vi söker.
Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete med fokus på medarbetarnas, verksamhetens och inte minst Malmöbornas bästa. Låter detta som något för dig? Välkommen att söka tjänsten!
Om arbetsplatsen
Resursteamets uppdrag: Arbeta med all akut frånvaro inom socialpsykiatrin funktionsstödsförvaltningen. Öka kompetensen inom akutbemanningen samt minska volymerna av timavlönade. Medarbetarna i arbetslaget ska bära med sig förvaltningens värdegrunder och avdelningens pedagogiska metoder i arbetet var de än befinner sig. De ska ha en erfarenhet men även en utvecklingspotential - vilket kräver ambitioner av ständigt lärande hos ledning och medarbetare. Resursteamet är ”självfinansierat”.
Verksamhetens mål: Minska sårbarheten vid akut frånvaro genom att säkra och trygga bemanningen. Minska kostnader för timavlönade och övertid samtidigt som arbetsgruppens insatser främst ska ske där brukarnas behov av kontinuitet och kvalité behöver säkras.
Resursteamet ska kunna erbjuda goda anställningsvillkor med tryggare anställningar på heltid. Samtidigt som flexibilitet krävs i arbetstidsmodellen som byggs upp ska arbetsmiljön beaktas för medarbetaren.
I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!
Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.
Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb
Information om tjänsten
Anställningsform:Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Antal tjänster: 1
Tillträde:Enligt överenskommelse
Övrigt
I denna rekrytering har vi valt att utesluta det personliga brevet i ansökningsförfarandet för att än mer säkerställa en kompetensbaserad rekryteringsprocess. Vi ber dig därför att endast bifoga CV i din ansökan.
Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Anders Färemo
Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros
Rekryteringskonsult Johanna Andersson
Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98