OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektionen för arkiv och registratur, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Vill du leda och utveckla en professionell verksamhet med ansvar för Regeringskansliets arkiv- och registratur? Har du erfarenhet av förändringsledning och vill driva strategiska frågor inom sektionens ansvarsområde, bland annat digitalisering och införande av ett e-arkiv? Vill du leda en chefsgrupp där alla stöttar och kompletterar varandra med sina olika kompetenser? Då kan du vara den vi söker. Vi erbjuder ett jobb med stort ansvar och utmanande arbetsuppgifter i en spännande organisation.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Sektionen för arkiv- och registratur består totalt av ca 60 medarbetare och ansvarar för Regeringskansliets arkiv- och registratorskontor. Här arbetar vi med ständig utveckling av verksamheten, tar fram förslag till föreskrifter och råd och bedriver ett omfattande utbildningsarbete inom ansvarsområdet. Vidare ansvarar sektionen även för tillsyn över utlandsmyndigheternas arkiv- och diarieföring.
Arbetet som sektionschef för arkiv- och registratursektionen innebär att du planerar, följer upp, samordnar, företräder och utvecklar verksamheten. Du leder och driver strategiska frågor inom sektionens verksamhetsområde, bl.a. ett påbörjat digitaliseringsarbete och ett rutinarbete kopplat till förändringar inom området för informationssäkerhet. Du ansvarar också för den dagliga driften av verksamheten.
Rollen som sektionschef omfattar verksamhetsansvar, budgetansvar och personalansvar samt att driva verksamhetsplanering och uppföljningsarbete. Som sektionschef driver du arbetet genom fyra gruppchefer. Du rapporterar till enhetschefen för Juridik- och affärsenheten och är en del av enhetens chefsgrupp.
Förutom att utvecklas genom de dagliga utmaningarna har du goda möjligheter till andra former av kompetensutveckling.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har några års chefserfarenhet från en arkiv- och registraturverksamhet samt erfarenhet av ledarroll från en driftsorganisation. Du har även erfarenhet av förändringsledning. Högskoleutbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller juridik, alternativt annan utbildning i kombination med gedigen arbetslivserfarenhet inom arkiv och registratur är ett krav. För att nå framgång i arbetet behöver du ha mycket god kunskap om den lagstiftning som reglerar allmänna handlingar, samt offentlighet och sekretess.
Det är meriterande med erfarenhet av digitalisering av arkiv- och registraturverksamhet och hantering av säkerhetsklassificerade handlingar. Det är också meriterande om du har arbetat med eller ansvarat för systemförvaltning och arbetat i och/eller ansvarat för större projekt. Vidare är det meriterande om du har goda kunskaper om Regeringskansliet och dess processer.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen som sektionschef krävs att du är skicklig på att leda, motivera och skapa förutsättningar för medarbetarna att effektivt nå gemensamma mål. Du är bra på att samordna grupper och skapa engagemang och delaktighet. Vidare behöver du vara tydlig och ha lätt för att skapa förtroende och goda relationer. Du är strategisk och har ett gott omdöme. I pressade situationer är du stabil. Att driva på och slutföra projekt är viktigt för dig samtidigt som du är uthållig.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Agneta Pålsson som är enhetschef datumen 12-13 augusti, på 08-405 30 95. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Lage Åsman datumen 26-30 juli på 08-405 97 94. Fackliga kontaktpersoner är Jesper Svarén för Saco, Susanna Wiener för ST samt Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 augusti 2021.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35