OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.
ARBETSUPPGIFTER
På socialförvaltningen i Ljungby arbetar cirka 1200 medarbetare. Förvaltningen leds av en förvaltningschef ihop med verksamhetschefer inom ÄO Hemtjänst, ÄO Särskilt boende, OF, IFO, Hemsjukvård, Myndighet, samt staben.
Ljungby Kommun driver idag sex stycken särskilda boenden inom ÄO, fyra i centralorten, ett i Lagan och ett i Lidhult.
Som Sektionschef inom Ljungby kommuns särskilda boende har du ett helhetsansvar för verksamhet, arbetsmiljö, personal/ och rekrytering, ekonomi samt har husansvar för din enhet. Du har din arbetsplats på boendet och ett nära samarbete med din personalgrupp. Du har gott stöd i dina kollegor och nära dialog med schemaansvariga planerare (SAG), HR avdelningen och övriga stabsfunktioner.
Som sektionschef jobbar du i en politisk styrd organisation utifrån socialnämndens uppsatta mål, särskilda åtagande och internkontroller. Du jobbar också utifrån olika lagrum, så som Socialtjänstlagen och Arbetsmiljölagen.
Du leder arbetsplatsträffar, teamträffar, verksamhetsträffar och LOSAM för och ihop dina medarbetare och andra professioner.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med en relevant högskoleutbildning om minst 180 hp. inom vård-och omsorg, socialt arbete eller personal & arbetsliv. Det är en fördel om du läst Socialrättsutbildning på minst 20 hp. Krav på erfarenhet inom socialförvaltningens verksamhetsområde.
Vi ser gärna att du har några års erfarenhet av chefskap inom äldreomsorgen, gärna då särskilt boende. Det är viktigt att du är bekväm med självständigt arbete, kan ha många bollar i luften samtidigt, är lösningsfokuserad och kan prioritera rätt arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov. Du ska förstå och kunna förmedla mål för verksamheten samt leda för en god kvalitét, med ett personcentrerat förhållningssätt.
Du behöver vara trygg och kunna bevara lugnet i stressiga situationer och ha god förmåga att prioritera. Vi söker en tydlig ledare och kommunikatör med tillit till medarbetarna med god förmåga att motivera och engagera. Vi vill att du har god digital kompetens och goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift samt goda kunskaper i dokumentation och innehar körkort.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har generöst med semester och möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.