OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.
Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.
Dina arbetsuppgifter som sektionschef vid skatteupplysningen
innebär främst att leda, planera och följa upp verksamheten inom sektionen. Du har resultatansvar, vilket innebär att uppnå fastställda mål inom givna ramar och enligt våra riktlinjer och policyer. Du har också personalansvar för sektionens medarbetare. Du skapar förutsättningar för en god arbetsmiljö som stimulerar till samarbete och utveckling. Du stödjer och utvecklar medarbetarna genom ett synligt, tydligt och coachande ledarskap. Din sektion består av ca 18 medarbetare. Du samverkar med övriga sektionschefer och ingår i kontorets ledningsgrupp.
I arbetet ingår även att arbeta för ett starkt förtroende och anseende för Skatteverket som myndighet, samverkanspartner och arbetsgivare samt att visa handlingskraft, engagemang och motivation för arbetet som chef hos oss.
Skatteupplysningens uppgift är att besvara medborgarnas allmänna frågor om skatt och folkbokföring. Det är ett brett verksamhetsområde och präglas tydligt av ett kundorienterat förhållningssätt. Det ställer höga krav på flexibilitet, säkert ledarskap med en god förmåga att skapa bra förutsättningar för medarbetarna samt service åt medborgarna.
Skatteupplysningen i Sundsvall har 2 sektioner med ca 35 medarbetare. Sektionerna ingår i Skatteupplysningens kontor 4 som är fördelat på 4 orter med totalt ca 125 medarbetare.
Vi erbjuder dig en arbetsplats
• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.
Vi söker dig som
• har högskoleutbildning om minst 120 p/180 hp inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap alternativt flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom Skatteverket
• har minst två års ledarerfarenhet med personal- och verksamhetsansvar från de senaste fem åren
• är stabil som person
• har en god kommunikationsförmåga
• ger medarbetare tydlig återkoppling på arbetsprestationer
• är engagerad och handlingskraftig
• har servicekänsla
• har förmåga att se verksamheten ur ett helhetsperspektiv
• är utvecklingsorienterad och nytänkande
• stödjer och samverkar
• kan leda och fatta beslut
• är resultat- och målinriktad
Det är meriterande om du
har ledarerfarenhet från statlig verksamhet.
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga. Du ska uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.
Anställningen är tills vidare men uppdraget och förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.
Välkommen med din ansökan till oss!
Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?
Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.
Artiklar i detta ämnet
- Bra ledare som chef