OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsförmedlingen är mitt inne i en omfattande förnyelseresa och vi söker nu en erfaren chef och förändringsledare som drivs av ett utvecklingsfokus och tycker om ett högt förändringstempo. Myndigheten genomför bl.a. en digitalisering av stora delar av verksamheten, nya tjänster och erbjudanden till våra kunder och satsar på ett nytt och modernt ledar- och medarbetarskap.
Arbetsförmedlingen Södertäljes upptagningsområde är Södertälje och Nykvarns kommun. På kontoret finns en biträdande enhetschef och 8 sektionschefer. På kontoret arbetar ca 150 medarbetare och som sektionschef kommer du att ha ansvar för verksamhet, resultat och ca 20 medarbetare. Du kommer att ingå i enhetens ledningsgrupp. I området finns det ca 100000 invånare, ca 7500 företag, ca 10 000 inskrivna och arbetslösheten ligger i snitt på 13%.
Som sektionschef arbetar du med att operativt leda det dagliga arbetet för medarbetarna i din sektion. Du ska leda, samordna och följa upp arbetsgruppernas arbete mot uppsatta mål, leverera resultat och verka för en god arbetsmiljö. Du känner engagemang för att arbeta i en verksamhet som ständigt befinner sig i förändring och du motiveras av din roll som förändringsledare i din sektion och för helheten inom Arbetsförmedlingen. Du har en god självinsikt och trygghet i ditt ledarskap.
Som chef inom Arbetsförmedlingen är du en förebild för vår värdegrund. Du står för långsiktighet, uthållighet och kontinuitet. Du utmanar, ifrågasätter, frigör handlingskraft samt inspirerar och synliggör dina medarbetare. Du värderar medarbetarna som din viktigaste resurs och tillämpar ett coachande ledarskap där du ser den enskilda medarbetarens behov av att växa.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för befattningen.
Grundläggande kvalifikationskrav
• Högskoleutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.
• Minst två års aktuell chefserfarenhet med dokumenterat goda resultat
• Erfarenhet av att driva förändringsarbete på ett framgångsrikt sätt
Kompetenskrav för rollen
• God pedagogisk och analytisk förmåga
• Intresse och motivation för att leda och utveckla verksamhet och medarbetare
• Förmåga att driva frågor framåt och åstadkomma resultat
• Förmåga att samarbeta, skapa goda relationer och ha kundfokus
• Förmåga att omsätta uppdrag och mål i konkreta insatser
• Förmåga att prioritera, fatta beslut samt ta ansvar för fattade beslut
Meriterande
• Erfarenhet och kunskap om Södertäljes arbetsmarknad
Övrigt
Tillsvidareanställning, provanställning om sex månader tillämpas om du inte redan har en tillsvidareanställning inom myndigheten. Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.
Intervjuer kommer att ske 2018-04-05
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2018-03-23. Ansök genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Svara på urvalsfrågorna, bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet och vad du vill åstadkomma. I processen används personlighetstest.
Kontaktpersoner på detta företaget
Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740