OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Reformeringen av Arbetsförmedlingen innebär att vi är i en stark expansionsfas med en kraftig volymökning av Arbetsmarknadsutbildning och matchningstjänster.
För att möta upp dessa behov rekryterar vi nu en affärsorienterad Sektionschef med placering Solna eller Östersund som ska leda den sektion där vi samlar våra inköp av Arbetsmarknadsutbildningar, förberedande utbildningar och Rehabtjänster. Sektionen arbetar i tät samverkan med systersektionen där inköp av matchningstjänster sker.
Enhetens uppdrag
Arbetsförmedlingens Inköpsavdelning har ca 80 medarbetare och ansvarar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal. Vi ansvarar för samtliga upphandlingar inom LOU (Lagen om Offentlig Upphandling) och LOV (Lagen om Valfrihetssystem) samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Den totala omsättningen i myndigheten på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 8 miljarder kronor.
Enheten Arbetsmarknadstjänster arbetar med inköp av arbetsmarknadstjänster och affärsmässig uppföljning av avtal och leverantörer som verkar inom området. Det kategoristyrda arbetssättet innebär att vi arbetar tillsammans med andra avdelningar/enheter/sektioner för att utarbeta och realisera de bästa affärsmässiga inköpen för att möta myndighetens mål. Vi är ett team bestående av inköpare, strategiska inköpare och kategoriledare.
Sektionschefens uppdrag och ansvar
Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets-, budget- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar, rapporterar till enhetschef och ingår i affärsområdets ledningsgrupp. Du leder sektionen med ca 15 inköpare och strategiska inköpare som är baserade i huvudsak i Solna och Östersund men också på fler orter. Tillsammans med affärsområdets ledningsgrupp sätter du upp mål, följer upp resultat och utvecklar enheten. Uppdraget innebär också att kvalitetssäkra och besluta kring upphandlingsdokument och affärsrelaterade leverantörsinteraktioner och att skapa engagemang för nya metoder och tekniska lösningar.
Du har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.
Kvalifikationskrav
- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) i minst 6 månader inom eller utanför Arbetsförmedlingens verksamhet.
Eller:
- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram
Samt:
- Erfarenhet av inköps- och/eller upphandlingsarbete inom offentlig- eller privat sektor
- Mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation
Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet som chef med personalansvar samt arbetat med budget-, verksamhets och personalutveckling
- Erfarenhet av arbete i en affärsinriktad roll
- Erfarenhet inom det kategoristyrda arbetssättet
- Kunskap inom arbetsmarknads- och/eller utbildningsområdet
- Högskoleexamen
- Kunskap om myndighetsstyrning
- Erfarenhet av chefskap inom offentlig sektor
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:
- Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
- Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
- Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling
Övrig information
Tjänsten är tillsvidare på heltid men kan anpassas efter arbetsförmåga. Du får intern grundutbildning, möjlighet till kompetensutveckling, friskvård, bra semesteravtal samt andra förmåner. Placeringsort: Solna eller Östersund.
Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2021-06-04 märkt med Af-2021/0042 6432. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan. Vid vissa rekryteringar dyker det upp en testlänk direkt via rekryteringssystemet. Det är dock möjligt att avvakta testning och först läsa utskickad information.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.